بارش شدید باران در سیستان و بلوچستان منجربه طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن سیل و تخریب صدها نخل خرما شد

بی بی بی فارسی 

باران‌های موسومی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان در شرق ایران منجر به طغیان رودخانه‌های محلی، بسته شدن دستکم «۴۲ مسیر اصلی و فرعی» و وارد آمدن خساراتی به زمین های کشاورزی و زیرساخت‌های آب و برق در این استان شده است.

در حالی که در هفته‌های اخیر توفان شدید و ریزدگردها صدها نفر را در شهرهای این استان راهی بیمارستان کرد،‌ حال گزارش‌ها از وقوع بارش باران‌های شدیدی در شهرهای جنوبی این استان خبر می‌دهد که منجر به جاری شدن سیل شده است.

این بارش‌ها در اکثر شهرهای جنوبی این استان از جمله ایرانشهر، سراوان، لاشار، فنوج، سرباز،‌خاش، نیکشهر، مهرستان و قصرقند باعث به راه افتادن سیل، مسدود شدن جاده‌ها و قطع آب و برق شده است.

برغم هشدارهای قبلی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در مورد بارش باران‌های شدید، بارندگی اخیر خسارات زیادی را به مناطق مختلف این استان وارد کرده و باعث محاصره شدن راه شماری از روستاها و از بین رفتن نخلستان‌ها در برخی از شهرهای جنوبی این استان شده است.

خسارات وارده ناشی از بارش شدید باران

مجید محبی، مدیر کل ستاد بحران استان، گفته که با توجه به تداوم بارش‌های شدید در جنوب و توفان در شمال این استان همچنان احتمال بروز خسارات بیشتر می‌رود.

آقا محبی گفته است که برآوردهای اولیه حاکی است که وقوع توفان و بارندگی‌های شدید درماه‌های خرداد و تیرماه امسال به بخش‌های مختلف این استان «۵۷۸ میلیارد تومان» خسارات وارد کرده است.

او همچنین گفته که استان سیستان و بلوچستان به دلیل گستردگی و موقعیت جغرافیایی خاص همواره با بحران های طبیعی روبروست. وقوع سیل، خشکسالی و همزمان بادهای شدید با سرعت ۱۲۰ کیلومتری شهرهای مختلف این استان را درگیر کرده است.

خبرگزاری تسنیم هم گزارش کرده به دنبال فعال شدن سامانه بارشی از چهار روز پیش در منطقه بلوچستان این استان،‌ تاکنون خسارت‌های زیادی به راه‌ها، زیرساخت‌های آب و برقم و کشاورزی این منطقه وارد آمده است.

براساس این گزارش در بررسی‌های اولیه «۹۰۰ نخل بارور» شهرستان فنوج در جنوب از بین رفته و باعث ریزش شدید خرمای «۳۵۰ هکتار» از نخلستان‌های حوزه قنات کوشک،‌ زوار و مرکز شهرستان فنوج شده است.

شعیب عارفی، فرماندار فنوج هم به ایرنا گفته که خطوط مخابراتی در بخش کتیچ این شهر به خاطر پارگی فیبر نوری بطور کلی قطع و ارتباط مخابراتی در حال حاضر مختل است.

سیل در سیستان وبلوچستان

احمدرضا هاشمزهی، سرپرست فرمانداری قصر قند در جنوب این استان هم با اشاره به بسته شدن راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده رودخانه کاجو قصرقند گفته که در تلاش هستیم با فروکش کردن طغیان رودخانه‌ها بتوانیم این مسیرها را بازگشایی کنیم.

او گفته که در حال حاضر حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل‌بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است.

به گفته آقای هاشم‌زهی در زمان مسدود شدن راه‌های روستایی به دلیل طغیان رودخانه‌ها، اهالی این مناطق مجبورند با ماشین آلات سنگین مثل لودراز رودخانه و مسیل عبور کنند.

سرپرست فرمانداری قصرقند همچنین افزوده در حال حاضر تمام زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر هم واحدهای مسکونی دچار آب‌گرفتگی شده است.

بارش‌های شدید همچنین باعث طغیان رودخانه بزرگ سرباز و بسته شدن راه‌ها و آب گرفتگی خانه‌ها در منطقه سرباز شده است .

فرماندار راسک اعلام کرده از سال ۱۳۸۵ تاکنون، این بیشترین حجم دریافتی رودخانه سرباز بوده است .

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل