دکتر شاهین دادخواه از انفرادی سپاه: مانورهاى موشکى، ابزار جناحى تندروها شده است

دکتر شاهین دادخواه، دیپلمات ارشد حسن روحانى در شوراى عالى امنیت ملى در دوران ریاست جمهورى محمد خاتمى که دوران ۷ سال حبس به اتهام جاسوسى براى دول متخاصم را در بند ٣۵٠ اوین، مى گذراند، معتقد است که هرچند در پیمان ان پى تى اشاره اى به فعالیتهاى موشکى نشده اما در فرایند اعتماد سازى دو جانبه براى نیل به توافق هسته اى نهایى، این موضوع اهمیت ویژه اى دارد.

او که از زمان روى کار آمدن حسن روحانى، براى چهارمین بار به انفرادى سپاه منقل شده، در چهارمین روز انتقال به انفرادى سپاه، طى مقاله کوتاهى فعالیتهاى غیر ضرورى موشکى جمهورى اسلامى ایران را دلیل یک دهه اختلاف ایران با غرب در مذاکرات هسته اى مى داند و دستاویز قرار گرفتن امنیت ملى، براى رقابتهاى جناحى، توسط گروههاى تندرو در جمهورى اسلامى ایران را مورد انتقاد قرار مى دهد.

متن کامل مقاله دکتر شاهین دادخواه، از انفرادى ٢ الف سپاه، که توسط “کمپین صلح فعالان در تبعید” منتشر مى شود، به شرح زیر است:

بنیان نظرى و عملى مذاکرات کنونى هسته اى ایران طى سالهاى ١٣٨۴-١٣٨٢ شکل گرفت. و بعد از روى کار آمدن احمدى نژاد معماران این بنیانها، آنها را در مرکز تحقیقات استراتژیک به ریاست آقاى حسن روحانى بصورت نظرى ادامه دادند.

با پیروزى آقاى روحانى در انتخابات ریاست جمهورى سال ۹٢، تعدادى از این همکاران سابق کنار گذاشته شدند. ولى عده اى دیگر بخش قابل توجهى از همان برنامه ها و استراتژیهاى طراحى شده در گذشته را ادامه دادند. لازم به ذکر است که مسایل موجود در مذاکرات هسته اى ایران و گروه ١+۵ از ده سال پیش تا کنون تغییر چندانى نکرده است زیرا اختلافات مانع از حل وفصل آنها شده است. مثلا موضوع مطالعات ادعایى همچنان لاینحل باقى مانده است.

در این میان فعالیتهاى موشکى جمهورى اسلامى ایران هم از جمله مسایلى است که طى یک دهه گذشته محل اختلاف میان ایران وغرب بوه است. در اوج مذاکرات هسته اى در سال ١٣٨٣ یعنى در سالى که توافق بروکسل انجام شده و نیز مذاکرات معروف پاریس که تا سال ١٣٨۴ ادامه یافت، این موضوع مورد توجه شورایعالى امنیت ملى بود.

در آن زمان اینجانب ( شاهین دادخواه ) و برخى دیگر از دوستان بر این باور بودیم که گسترش بى دلیل برخى فعالیتهاى موشکى غیر ضرورى و مذاکرات هسته اى را مشکلتر و پیچیده تر خواهد کرد و لذا با این کار مخالف بودیم. اروپاییها همواره در مذاکرات نگرانى خود را از بابت گسترش و توسعه موشکهاى دور بردى که میتوانستند اروپا را هدف قرار دهند، ابراز میکردند و میگفتند اگر روزى ایران بتواند کلاهک هسته اى و یا شیمیایى سوار این موشک ها بکند، شرایط براى آنها خیلى دشوارتر شده و تهدید ایران براى آنها جدى خواهد شد. از این رو پیشنهاد ما این بود که تا رسیدن به یک توافق پایدار فعالیتهاى موشکى حساس را متوقف کنیم.

البته بعد از روى کار آمدن دولت احمدى نژاد همه چیز تغییر کرد و از جمله نحوه گسترش فعالیتهاى موشکى.

امروزه هم غربى ها دوباره نگرانى خود را در این موارد به صراحت اعلام میکنند و خواهان آن هستند که براى نیل به یک توافق هسته اى بلند مدت ایران فعالیتهاى موشکى خود را کاهش دهد.

هرچند در پیمان ان پى تى اشاره اى به فعالیتهاى موشکى نشده است. اما در فرایند اعتماد سازى دو جانبه این موضوع اهمیت ویژه اى دارد و نشانه اى از حسن نیت طرفى تلقى میشود که میگوید قصد فعالیت نظامى هسته اى ندارد.

برزیل و آرژانتین در دهه ١٣۹٠ از همین طریق یعنى کاهش فعالیت هاى موشکى، در موضوع هسته اى اعتماد سازى کردند. در حال حاضر نیز یکى از مهمترین اختلافات میان ایران و آژانس این است که آژانس و برخى کشورهاى غربى ادعا میکنند ایران خرج یک نوع موشک را طورى تغییر داده است که بتواند با خود کلاهک هسته اى حمل کند.

ایران چنین ادعایى را بى اساس میداند. براى حل این معضل شاید اولین گام این باشد که ایران برخى مانورهاى موشکى غیر ضرورى را متوقف کند. متاسفاته برخى گروهاى تندرو این موضوع را بهانه اى براى مانورهاى سیاسى قرار داده اند. و میخواهند این موضوع مربوط به امنیت ملى را به موضوعى جناحى و گروهى تبدیل کنند.

دکتر شاهین دادخواه

مشاور پیشین شورایعالى امنیت ملى

بند ٣۵٠ اوین

دکتر شاهین دادخواه مشاور ارشد حسن روحانى در شوراى عالى امنیت ملى و از اعضاى تیم مذاکره کننده هسته اى به ریاست حسن روحانى در زمان ریاست جمهورى محمد خاتمى است که از اواخر سال ٨۹ توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به اتهام همکارى با دول متخاصم بازداشت شده است.

او شنبه ۱۷ اسفند۹۲، براى دومین بار طى بیست روز گذشته، و چهارمین بار پس از انتخابات خرداد۹۲، به بند ۲ الف سپاه منتقل شد،
بنا به گفته یکى از آگاهان به این پرونده، این انتقال ها و بازجوییهاى صورت گرفته توسط اطلاعات سپاه، در ارتباط با مقالات انتقادى وى در خصوص مذاکرات هسته اى و گسترش فعالیت موشکى سپاه، که یکى از موارد مورد اختلاف از سوى طرف اروپایى است که در طى سالهاى گذشته تا کنون لاینحل باقى مانده، مى باشد.

دکتر شاهین دادخواه از زمان بازداشت (سال۸۹) تاکنون براى همراهى با اطلاعات سپاه و اقرار به پذیرش اتهامهاى واهى تحت انواع شکنجه و فشارهاى روحى و روانى قرارداشته و از بسیارى حقوق اولیه یک زندانى محروم بوده است که از آن جمله مى توان به عدم برخوردارى از امکان ملاقات هفتگى با خانواده، محرومیت از تماس تلفنى حتا با خویشان درجه یک، محرومیت از درمان بیمارى علیرغم تاکید بهدارى زندان اشاره کرد.

هفته گذشته، پس از سه سال تحمل درد بیمارى، با اعزام وى به بیمارستان موافقت شد اما به جاى اعزام به بیمارستان، به دادسرا منتقل و مجددا مورد بازجویى قرار گرفت.

برخى نزدیکان وى به این کمپین اعلام کرده اند که پرونده و اتهام جدیدى تحت عنوان “اجتماع و تبانى علیه نظام در بند۳۵۰ اوین”، علیه وى به جریان افتاده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل