خانواده دیپلمات سوئدی زندانی در ایران خواهان آزادی فوری او شدند

تصویری از تنها تماس ویدیویی یوهان فلودروس با خانواده‌اش از زندان اوین که در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ انجام شد. این تصویر را خانواده او ارائه داده‌اند.

رادیو فردا

خانواده یک دیپلمات سوئدی اتحادیه اروپا که از بیش از ۵۰۰ روز پیش در ایران تحت بازداشت است، روز یکشنبه خواستار آزادی فوری او شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست در حالی مطرح شد که او در سالروز تولدش در ایران زندانی است.

خانواده یوهان فلودروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز در سی و سومین سالروز تولد یوهان، او باید با ما باشد و جشن بگیرد… او باید فوراً آزاد شود و به خانه بیاید.» خانواده این دیپلمات اتحادیه اروپا همچنین تصویری از او و در تنها تماس ویدیویی که به او اجازه داده شده بود بگیرد، منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فلودروس ۲۸ فروردین ۱۴۰۱در فرودگاه تهران هنگامی که با دوستانش از سفر به خانه باز می‌گشت دستگیر شد.

این شهروند سوئد در بروکسل برای هیئت اتحادیه اروپا در امور افغانستان کار می‌کرد، و از سپتامبر ۲۰۲۱ در زندان اوین است.

جمهوری اسلامی دو هفته پس از آن که حمید نوری، در سوئد به دلیل نقشش در اعدام های دسته جمعی هزاران مخالف جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ به حبس ابد محکوم شد، در ژوئیه سال گذشته اعلام کرد که مردی را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است.

کشورهای مختلف جمهوری اسلامی را به «دیپلماسی گروگان گیری» متهم کرده اند و می‌گویند جمهوری اسلامی شهروندان غربی را برای گرفتن امتیاز بازداشت می‌کند.

خانواده شهروند سوئدی می گوید فلودروس «یکی دیگر از قربانیان الگوی رفتاری نگران کننده ایران در گروگان گیری اتباع خارجی برای اهداف سیاسی شده است.»

خانواده او گفت: «شرایطی که یوهان تحت آن زندانی است – نور ۲۴ ساعته در سلول – غیرقابل قبول و ناقض حداقل قوانین استاندارد سازمان ملل برای رفتار با زندانیان است.»

اعضای خانواده فلودروس گفتند: «نیازهای او به غذای کافی، پیاده روی در بیرون، معاینات پزشکی و موارد دیگر رعایت نمی شود» و گفتند که او «بیش از ۳۰۰ روز را در سلول انفرادی گذراند.»

فلودروس «خیلی کم» اجازه ملاقات‌های کنسولی داشته است که آخرین مورد شش ماه پیش بود و از فوریه ۲۰۲۳ به طور متوسط اجازه یک تماس تلفنی ماهانه کوتاه را داشته است.

خانواده فلودروس گفتند او باید دست به اعتصاب غذا می‌زد تا بتواند تماس‌ بگیرد و مجبور بود به زبان انگلیسی و تحت نظارت صحبت کند.

به گفته خانواده این دیپلمات سوئدی، او در تماس ویدیویی، خواستار انجام کارهای بیشتری به امید بازگشتش به خانه شد.

تنها تماس ویدیویی یوهان فلودروس با خانواده‌اش از زندان اوین در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ انجام شد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل