درخواست مؤکد کمیسر اتحادیه اروپا برای آزادی یوهان فلودروس از زندان ایران

رادیو فردا

همزمان با آن که خانوادهٔ یوهان فلودِروس خبر دادند این شهروند سوئدی بازداشت‌شده، در زندان‌ اوین «شرایط بی‌رحمانه‌ای» را تحمل می‌کند، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا روز دوشنبه درخواستی مؤکدانه برای آزادی این کارمند سوئدی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کرد.

ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفت فلودروس که بیش از ۵۰۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد، تقریباً دو سال در کابینه او بوده، اما قبل از بازداشت در ایران، درخواست کرده بود برای هیئت اتحادیه اروپا در افغانستان کار کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، او در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود که «من خیلی ناراحت و بسیار نگران هستم. او مدتی طولانی همکار من بود. این وظیفه وزارت امور خارجه سوئد است که برای آزادی فلودروس با هماهنگی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا کوشش کند.»

خانوادهٔ آقای فلودروس روز یکشنبه ۱۹ شهریور در بیانیهٔ آغاز کمپین بازگشت این دیپلمات اتحادیهٔ اروپا به کشورش اعلام کردند که او در ۱۰ ماه گذشته «بدون ارتباط با خانواده» و در سلول انفرادی بوده که «شبانه‌روز روشن است».

در این بیانیه که همزمان با سالروز تولد ۳۳ سالگی آقای فلودروس منتشر شده، آمده است که در تنها تماس ویدیوئی که این شهروند سوئدی داشته، او «عاجزانه» از خانوادهٔ خود خواهش کرده تا برای آزادی او بیشتر تلاش کنند.

خانوادهٔ یوهان فلودروس تصمیم گرفته‌اند به همراه خانوادهٔ شهروندان خارجی یا دوتابعیتی که در سال‌های اخیر توسط جمهوری اسلامی بازداشت‌ شده‌اند، کارزاری همگانی را برای آزادی او راه‌اندازی کنند.

روزنامه نیویورک تایمز هفتهٔ گذشته خبر داد که یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است و به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

نیویورک تایمز نوشت بازداشت او که بیش از یک سال توسط مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا مخفی نگه داشته شده، ظاهراً بخشی از الگوی در حال پیشرفتی است که ایران با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» از آن بهره می‌برد.

خانواده این شهروند سوئدی روز یکشنبه ۱۹ شهریور با بیان «نقض آشکار» حقوق اولیهٔ آقای فلودروس اعلام کرده‌اند که او در هفته تنها می‌تواند «سه‌ساعت‌ونیم» از هوای آزاد استفاده کند، در ارسال و دریافت نامه محدودیت دارد و در مدت بازداشت با «تعداد انگشت‌شمار» از دیپلمات‌های سوئدی ملاقات داشته است.

در ادامهٔ این بیانیه آمده است: «او از بهمن‌ماه گذشته به طور متوسط اجازه یافته هر ماه یک تماس تلفنی کوتاه، به زبان انگلیسی و تحت نظارت برقرار کند.»

ادامهٔ بازداشت یوهان فلودروس دولت سوئد و اتحادیهٔ اروپا را در شرایط سختی قرار داده، زیرا آن‌ها بازداشت این دیپلمات را به مدت طولانی مخفی نگه داشته و در جریان آزادی او پیشرفتی نداشته‌اند.

نیویورک تایمز هفتهٔ گذشته به نقل از یک منبع آگاه فاش کرده که آقای فلودروس بهار سال گذشته همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود برای یک «سفر توریستی خصوصی» به ایران رفته و روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ پیش از سوار شدن به هواپیمایی که قرار بوده او را بازگرداند، در فرودگاه تهران بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات ایران مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرد.

سوئد و کمیسیون اروپا روز دوشنبه ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است. این تازه‌ترین مورد شناخته‌شده از بازداشت یک تبعۀ خارجی به‌دست حکومت جمهوری اسلامی در میانۀ تنش‌های سیاسی ایران با غرب است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل