محسن برهانی: طرح اخراج استادان دانشگاه‌ قبل از مرگ مهسا امینی ابلاغ شده بود

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد «ممنوع‌التدریس» دانشگاه تهران

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد «ممنوع‌التدریس» دانشگاه تهران © Wikipedia

روز چهارشنبه ۵ مهر، روزنامۀ اعتماد در مطلبی تحت عنوان «پشت پردۀ اخراج‌ها»، گفتگوی مفصلی را با محسن برهانی منتشر کرده است.

برهانی که به تازگی «ممنوع‌التدریس» شده، با اشاره به وضعیت خود و همچنین تعلیق عضویتش در هیئت علمی دانشگاه تهران، در شبکۀ «ایکس» (توئیتر سابق) نوشته است: «شروع سال تحصیلی و عدم تدریس پس از ۱۹ سال!»

وی در مصاحبه با روزنامۀ اعتماد از وجود  مصوبه‌ای سخن می‌گوید که در تاریخ ۲٨ مهر ۱۴٠٠، «یعنی دقیقاً یک ماه پس از قدرت یافتن دولت رئیسی» برای برخورد با استادان دانشگاه صادر شده است.

برهانی نتیجه می‌گیرد که «برنامه‌ریزی برای محدود ساختن دانشگاه‌ها و اخراج اساتید قبل از ماجرای فوت مهسا امینی بوده و ربطی به ماجرای سال گذشته ندارد.» به عقیدۀ او جریان‌های رادیکال «به محض رسیدن به قدرت شروع به برنامه‌ریزی کردند.»

به گفتۀ برهانی ابلاغیه با امضای ابراهیم رئیسی خطاب به هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نوشته شده است. او در عین حال می‌افزایدکه نمی‌خواهد شخص رئیس‌جمهوری اسلامی را متهم کند «اما دست‌هایی به چنین اقدامی دست زده و امضای ایشان را پای مصوبه آورده‌اند.»

اما در هرصورت به عقیدۀ محسن برهانی «بر اساس اسناد غیرقابل انکار، طراحی خالص‌سازی دانشگاه‌ها از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود و امروز در حال اجرایی شدن است.»

به گفتۀ او این روند «از دانشگاه مادر، یعنی دانشگاه تهران توسط کسی در حال انجام است که بخش مهمی از پروژۀ خالص‌سازی در انتخابات را برعهده داشته و دارد.»

معلوم نیست برهانی به چه کسی اشاره دارد. اما رئیس کنونی دانشگاه تهران محمد مقیمی است که کمتر از یک ماه بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی این مسئولیت را به عهده گرفت. وی به تازگی به خبرگزاری فارس گفته است: «در دانشگاه تهران در دو سال اخیر حتی یک مورد اخراجی نداشته‌ایم.»

محسن برهانی در مورد انگیزۀ اخراج استادان می‌گوید: «جریانات رادیکال تحلیل امور اجتماعی و سیاسی را در کلاس‌ها ممنوع می‌دانند.»

در نتیجه، این نوع جریان‌ها تلاش می‌کنند تا «نقش اجتماعی اساتید را محدود کرده و با جوّ ارعاب هزینۀ هر نوع اظهارنظر اجتماعی و سیاسی را بالا ببرند.» به گفتۀ برهانی، کافی است برای یک یا دو استاد مشکلات شغلی ایجاد شود تا سایر اساتید به سمت محافظه‌کاری بروند. به طور خلاصه، هدف طراحان روند «خالص‌سازی» اینست که «صدای این اساتید شنیده نشده و جایگاه رسمی و شغل ایشان مورد تهدید قرار گیرد.»

محسن برهانی که دارای تحصیلات حوزوی است، از دانشگاه تربیت مدرس دکترای حقوق گرفته و سال‌ها در دانشکدۀ حقوق و علوم سیاس دانشگاه تهران تدریس کرده است. او که به ویژه در یک سال اخیر با اعتراضات مردم ایران هم‌صدا شده، تاکنون تلاش کرده است که انتقادهای خود نسبت به عملکرد نظام جمهوری اسلامی را با اتکاء به فقه و حقوق اسلامی طرح کند.

از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل