محدودیت‌ ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس سفارت‌خانه‌ها تایید شد

چند روز پس از انتشار گزارش‌ها درباره اعمال محدودیت علیه مدارس سفارت‌خانه‌های خارجی در ایران، یک مقام وزارت آموزش و پرورش این محدودیت‌ها را تایید کرد.

ابوالفضل کمالی، سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج کشور وزارت آموزش و پرورش، به تازگی اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی «بازدیدهای خود را از مدارس سفارت‌خانه‌ها به سرعت شروع کرده و نظارت‌ها بر این مدارس بیشتر شده است».

او گفت این مدارس از این پس تنها مجاز هستند «دانش‌آموزان دیپلمات‌های کشور خود» را بپذیرند: «اما اگر قرار باشد خارج از عرف و قوانین دانش‌آموزان دیگر ما را مثلا ۴۰۰ الی ۵۰۰ دانش آموز ما را ثبت‌نام کنند، شدیدا مقابل این قضیه می‌ایستیم.» 

هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید در ایران در ابتدای مهر ماه، گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی مدارس خارجی از جمله مدرسه فرانسوی در تهران مجبور به عدم پذیرش دانش‌آموزان ایرانی یا دوتابعیتی شده‌اند.

جمهوری اسلامی تابعیت دوم شهروندان دوتابعیتی را نمی‌پذیرد.

خبرگزاری فرانسه دو هفته پیش گزارش داد از ابتدای سال تحصیلی جاری، «تنها حدود ۶۰ کودک در مدرسه فرانسوی پذیرفته شدند».

پیش از آغاز سال تحصیلی، ۳۵۹ کودک برای ورود به این مدرسه ثبت‌نام کرده بودند.

بر اساس این گزارش، تنها حدود ۵۰ نفر از ۳۸۰ ثبت‌نام‌کننده وارد مدرسه آلمانی در تهران شده‌اند که نشان می‌دهد محدودیت‌های جدید، بیش از همه این مدرسه را تحت‌ تاثیر قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد وقتی دولت ابراهیم رئیسی در سپتامبر به مدارس بین‌المللی اطلاع داد دیگر نمی‌توانند کودکان ایرانی را بپذیرند، موسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی از این محدودیت‌ «غافلگیر شدند».

پیشتر خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان «فعالیت غیرقانونی و عجیب برخی مدارس بین‌الملل در سطح کشور» نوشته بود هم‌اکنون ۱۲ مدرسه بین‌المللی در ایران فعال هستند که هشت مدرسه از آن‌ها در شهر تهران قرار دارند.

این خبرگزاری افزود: «با اقدامات خلاف قانون حاکم بر این مدارس، این مراکز به کانونی برای مهاجرت تبدیل شده‌اند.»

محدود کردن مدارس خارجی در ایران پس از اعمال محدودیت بر برخی مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور صورت گرفته است.

در خرداد ماه، «مرکز اسلامی انگلیس» در لندن، وابسته به دفتر علی خامنه‌ای، اطلاعیه‌ای روی درهای ورودی خود نصب کرد که در آن از توقف تمام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خود تا اطلاع بعدی خبر داد و دلیل آن را «شرایط خاص» ذکر کرد.

پیش از آن، وزیر امنیت بریتانیا این مرکز را یک «تهدید شوم» علیه این کشور توصیف کرد.

در آلمان، به دنبال شکایت مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی از دستگاه امنیت داخلی آلمان، دادگاه عالی اداری هامبورگ در اردیبهشت ماه رسیدگی به این شکایت را آغاز کرد.

اعمال محدودیت علیه مدارس خارجی در ایران در حالی است که موسسه انجمن فرانسوی ایران‌شناسی در تهران (ایفری) پس از انتشار کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای در نشریه شارلی ابدو پلمب شد.

وزارت امور خارجه فرانسه در مرداد ماه کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران را در اعتراض به تداوم تعطیلی این مرکز احضار کرد.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل