تعجیل در عمل و بی توجهی به علم

مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی

مسلما در شرایط کنونی شوک درمان دردهای اقتصاد نخواهد بود و می‌تواند تشدید کننده مشکلات فراوان اقتصادی کشور باشد.

به نظر می‌رسد دولتمردان ایران آن قدر گرفتار هستند که فرصتی برای بررسی علمی‌پدیده‌ها و توجه به مباحث علمی‌ندارند.

در حالی دولت یازدهم خود را آماده اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها می‌کند که تجربه نشان داده است در هیچ کجای دنیا اجرای هیچ برنامه‌ای در شرایط ناپایداری سبب بروز اتفاقات مثبت و ایجاد پایداری در حوزه اقتصاد نشده است. اصلا می‌توان این را یکی از اشتباهات بزرگ سیاستمداران کشورمان دانست که بدون توجه به تجربیات علمی‌و عملی دیگرکشورها، در فضایی انتزاعی همواره دست به عمل می‌زنند و معتقدند، “می‌توانند” در حالی که تجربه عملی نشان داده است که “نمی‌شود”. اجرای هر طرحی در شرایط تنش اقتصادی می‌تواند به تشدید تنش و بروز مشکلات جدیدتر منجر شود . با این نگاه می‌توان این نکته را نیز در نظر داشت که فاز یک هدفمندی یارانه‌ها نیز به همین دلیل دستاوردی نداشت . البته در بررسی دقیق باید گفت دستاوردهای منفی اجرای این طرح بسیار بیشتر از دستاوردهای مثبت آن بود و حالا در سال ۱۳۹۳ نیز در حالی دولت یازدهم می‌خواهد فاز دوم را به اجرا بگذارد که اقتصاد همچنان بی‌ثبات است و از مشکلات فراوانی رنج می‌برد.

باید در نظر داشت که سیاست هدفمندی یارانه‌ها بنای نادرستی بود که گذاشته شد و دولت یازدهم نیز می‌خواهد همین روند اشتباه را ادامه دهد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین نیاز اقتصاد ایران ثبات است و ثبات با بروز شوک‌های متعدد رخ نخواهد داد . وقتی فضای اقتصادی کشور برای نابودی تولید مهیا شده است و جامعه به هر بهانه‌ای خود را برای افزایش تورم آماده می‌کند، بروز هر شوکی اعم از افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا افزایش و کاهش حجم یارانه نقدی و … می‌تواند شوکی برای اقتصاد تلقی شود و سبب تشدید روند نابودی تولید، افزایش بیکاری، افزایش تورم و … شود.

از رفتار دولت و سخنان دولتمردان می‌توان این طور نتیجه گرفت که دولت یازدهم برای کار کمی‌عجله دارد این در حالی است که کار درست نیازمند بررسی علمی‌درست است . اگر قرار باشد کاری صورت گیرد که تبعات منفی آن بیش از تبعات مثبت باشد، نتیجه چه خواهد بود؟ بهتر است دولت با پرهیز از عجله در این حوزه، با اجرای سیاست‌هایی خاص طی یک دوره سه ساله یا کمی‌بیشتر اقتصاد را به ثبات برساند و در فضایی آرام و به دور از تنش، نسبت به اجرای سیاست اصلاحی یا اجرای فاز دوم و… اقدام کند . مسلما در شرایط کنونی شوک درمان دردهای اقتصاد نخواهد بود و می‌تواند تشدید کننده مشکلات فراوان اقتصادی کشور باشد.
از: قانون

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل