ملا برادر خواستار دسترسی افغانستان به بندر چابهار شد

عبدالغنی برادر، سرپرست معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در ادامه سفر خود به ایران امروز پنج‌شنبه ۱۸ آبان/عقرب از بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد. این مقام طالبان خواستار کمک ایران برای تسهیل صادرات و واردات افغانستان از مسیر این بندر جنوبی ایران شد.

عبدالغنی برادر از بندر چابهار بازدید کرد.
عبدالغنی برادر از بندر چابهار بازدید کرد. © X

عبدالغنی برادر و هیئت همراه او از روز شنبه سفر رسمی خود را به ایران به دعوت مقامات این کشور آغاز کرده است. او بالاترین مقام طالبان است که از زمان بازگشت این گروه به قدرت به ایران سفر می‌کند. عبدالغنی برادر در روزهای گذشته با دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله محمد مخبر، معاون رئیس جمهوری و علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، احمد وحیدی، وزیر کشور و علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت ابراهیم رئیسی دیدارکرده است.

به نوشته خبرنامه‌ دفتر معاونت اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، به دنبال گفتگوی ملا برادر با حسین مدرس خیابانی، استاندار استان سیستان و بلوچستان، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در افغانستان، حجت‌الله عبدالملکی، مسئول مناطق آزاد ایران و قاسم عسکری، مسئول بندر چابهار، دو طرف در خصوص دسترسی کامل افغانستان به بندر چابهار و ایجاد تسهیلات در این زمینه به توافق رسیدند.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، واقع در جنوب شرقی کشور است و ایران را از طریق خلیج عدن و دریاى عرب به اقیانوس هند وصل مى‌کند. در زمان حکومت جمهوری در افغانستان، تهران، دهلی‌نو و کابل در سال ۱۳۹۵ برای توسعه این بندر توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای امضا کردند.

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل