کمیاب شدن قرص بیماران قلبی در ایران؛ وزیر بهداشت کمبود دارو را تکذیب کرد

خبرآنلاین در گزارشی که روز سه‌شنبه ۳۰ آبان منتشر کرد و روز چهارشنبه در برخی دیگر از روزنامه‌ها بازتاب یافت از کمیاب و نایاب شدن شماری از قرص‌ها از جمله داروی حیاتی بیماران قلبی در ایران خبر داد. در مقابل، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی شد در کشور کمبود دارو وجود ندارد.

بهرام عین‌اللهی روز چهارشنبه اول آذر در حاشیه جلسه هیات دولت مدعی شد وضعیت دارو نسبت به سال گذشته «بسیار بهتر» است و با رد گزارش‌های مرتبط با بحران دارویی، گفت اگر کسی موردی درباره کمبود در مراکز درمانی می‌بیند، معرفی کند تا دولت بررسی‌اش کند.

او کمبود شیرخشک را نیز به دلیل اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به آن و افزایش قاچاقش بر اثر اختلاف قیمت با کشورهای همسایه دانست و گفت: «از طرف دیگر شیرخشک “مصارف غیر” زیادی هم داشت و در قنادی‌ها به کار می‌رفت.»

روز ۱۸ آبان بیش از ۴۰۰ دکتر داروساز از داروخانه‌های خراسان رضوی مقابل ساختمان استانداری در مشهد تجمع کردند و خواهان رسیدگی به «بزرگ‌ترین کمبود دارویی کشور در ۴۰ سال اخیر»، «کمبود شدید شیرخشک نوزادان» و «نایاب شدن سایر اقلام ضروری و دارویی» شدند.

برای رفع مشکلات دارویی در کشور، طرح دارویار از تیر سال گذشته و با شعار «اصلاح یارانه دارو» از سوی دولت ابراهیم رئیسی اجرا شد اما این طرح از همان ابتدا با مشکلاتی جدی مواجه بود.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همان زمان درباره اجرای نادرست آن هشدار داد و گفت اجرای این طرح تبعاتی همچون افزایش چند برابری قیمت دارو در ایران و نایاب شدن برخی داروها از جمله انواع آنتی‌بیوتیک و حتی سرم را در پی داشته است.

مدتی پیش، یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها کم است.

به گفته او، دولت زیر بار کمبودها نمی‌رود و مدام می‌گوید «همه چیز گل و بلبل است» در حالی‌ که واقعیت امر این نیست.

بر اساس گزارش خبر‌آنلاین، زنگ خطر کمبود دارو در ایران به صدا در آمده و این کمبودها فقط از دارویی به داروی دیگر تغییر می‌کند.

بحران داروهای تاریخ انقضا گذشته و وارداتی‌های بی‌کیفیت

خبرآنلاین به نقل از محمد طاهری، کارشناس حوزه دارو نوشت داروهای روتینی مانند قرص سولفاسالازین، آمپول متوتروکسات، قرص متی مازول، آمپول وین بلاستین و قرص وارفارین در داروخانه‌های کشور موجود نیستند.

این داروها باید طبق یک برنامه مشخص از سوی بیمار مصرف شوند و نایاب شدنشان سلامتی او را به خطر می‌اندازد.

وارفارین رقیق‌ کننده یا همان ضد انعقاد خونی است که برای بیماران قلبی-عروقی تجویز می‌شود و برای درمان آنان بسیار حیاتی است.

خبرآنلاین با استناد به پیگیری‌های خود تاکید کرد این اقلام دارویی در برخی داروخانه‌ها موجودند اما «با تاریخ انقضای محدود» درج شده روی بسته‌ که نشان می‌دهند تنها برای حدود یک ماه دیگر قابل مصرف هستند.

تاریخ انقضای نزدیک وارفارین سبب شده هزینه کردن و خریدش برای یک مریض صرفه نداشته باشد. از سوی دیگر، این موجودی محدود برای بیمار عملا کارایی ندارد.

حدود دو هفته پیش علیرضا خسروپناه، رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول از کمبود دارو در این منطقه به ویژه برای بیماران پیوندی خبر داد.

به گفته او بیماران به ناچار مجبورند برخی اقلام دارویی را با به خطر انداختن نتیجه جراحی و پیوند، کمتر مصرف کنند.

شهرام کلانتری، رییس انجمن داروسازان ایران به‌تازگی در نشستی خبری گفت کمبودهای دارویی ایران در حال حاضر بسیار بیشتر از اعدادی هستند که از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می‌شوند.

او پیش‌تر در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی هشدار داده بود چنانچه مطالبات داروخانه‌داران پرداخت نشود، داروخانه‎‌ها سرمایه‌ای برای خرید دارو نخواهند داشت و به ناچار وادار به توقف همکاری با طرح دارویار برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت خواهند شد.

کلانتری در گفت‌وگوی جدید خود با خبرآنلاین درباره کمبود وارفارین توضیح داد که این قرص هم در فهرست کالاهای وارداتی است و هم از سوی برخی شرکت‌های داروسازی داخلی تولید می‌شود.

به گفته او، گاهی شرکتی پروانه تولید می‌گیرد اما بعدا به هر دلیلی – مثل نبود تاییدیه علمی – تولیدش متوقف می‌شود و در ادامه این کمبود در داروخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

به گفته کارشناسان، سازمان غذا و دارو معمولا بعد از اینکه مدتی از نایاب شدن یک دارو گذشت به فکر واردات دوفوریتی آن می‌افتد. وارداتی که به گفته محمد طاهری، عموما از کشورهای هند و ترکیه انجام می‌شود که کیفیت مورد انتظار را نداشته یا دچار مشکلات خاصی هستند که منجر به «ریکال» (فراخوانی) و خروج این اقلام از بازار دارویی می‌شود.

در یک سال گذشته انجمن‌ها و اصناف پزشکی و دارویی و حتی نمایندگان مجلس بارها درباره کاهش نگران‌کننده ذخایر استراتژیک دارو در ایران هشدار دادند.

از: ایران اینترنشنال 

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل