جاوید رحمان به ایران‌اینترنشنال: ایرانیان استرالیا از آزار جمهوری اسلامی نگرانند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، با اشاره به دیدار خود با ایرانیان ساکن استرالیا، به ایران‌اینترنشنال گفت که این افراد علاوه بر نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، به شدت درباره احتمال آزار نزدیکانشان و باج‌گیری جمهوری اسلامی از آنان در ایران نگرانند.

جاوید رحمان در دیدار با فعالان ایرانی در استرالیا، درباره موارد نقض حقوق بشر در ایران، از جمله سرکوب معترضان و اقلیت‌ها و قتل عام زندانیان سیاسی گفت‌وگو کرده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در پاسخ به این سوال ایران‌اینترنشنال که آیا اطلاع دارد برخی شهروندان ایرانی-استرالیایی و خانواده‌هایشان که در تظاهرات‌ها پس از کشته شدن مهسا ژینا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» شرکت داشته‌اند، از سوی عوامل جمهوری اسلامی مورد تهدید و آزار قرار گرفته‌اند، گفت: «در استرالیا از نگرانی این شهروندان از اینکه مورد جاسوسی عوامل جمهوری اسلامی قرار بگیرند آگاه شدم. آن‌ها نگران هستند خانواده‌هایشان چه در داخل ایران و چه در استرالیا مورد نوعی انتقام‌گیری قرار بگیرند.»

رحمان گفت فکر می‌کند برای مقام‌های استرالیایی مهم است که از این شهروندان در این کشور محافظت شود.

رحمان در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، درباره اظهارات کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی که گفته است ایران کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل را به رسمیت نمی‌شناسد، ابراز تاسف کرد اما گفت این سخنان تعجب‌آور نیستد.

او گفت: «از آغاز ماموریتم در سال ۲۰۱۸ مرتب این اظهارات مقام‌های ایران را شنیده‌ام.»

غریب‌آبادی ۲۸ آبان با اشاره به «گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در خرداد ماه»، گفت که جمهوری اسلامی هرگز «کمیته به اصطلاح حقیقت‌یاب» را به رسمیت نخواهد شناخت.

پس از آن در روز پنج‌شنبه دوم آذر، پارلمان اروپا در بخشی از یک قطعنامه‌ در محکومیت نقض گسترده حقوق بشر در ایران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست به هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد ایران اجازه دسترسی کامل و بدون مانع برای انجام تحقیقات مستقل بدهد.

جاوید رحمان در ادامه گفت‌وگوی خود با ایران‌اینترنشنال از قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۷ به عنوان نقض‌های حقوق بشری تاریخی یاد کرد و گفت نزدیکان و دادخواهان قربانیان این اعدام‌ها همچنان از نقض حقوق مختلفی رنج می‌برند که طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، از آن حقوق برخوردار هستند.

او اشاره کرد که جلسات بسیار مفیدی با برخی آسیب‌دیدگان و سازمان‌های جامعه مدنی داشته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن امتناع از اعلام رسمی آمار اعدام‌شدگان دهه ۶۰، حاضر نشده‌اند اطلاعات مربوط به اعدام‌شدگان یا اطلاعات گورهای دسته‌جمعی آنان را در اختیار خانواده‌هایشان قرار دهند.

درباره تعداد قربانیان اعدام‌های ۶۷ آمار متفاوتی ذکر شده است. سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ در گزارشی با تخمین پنج هزار اعدام‌شده، اعلام کرد رقم واقعی می‌تواند بیش از این باشد.

جاوید رحمان از تیر ماه سال ۹۷ با رای شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران معرفی شد اما مقام‌های جمهوری اسلامی تا به امروز اجازه و امکان سفر به ایران را به او نداده‌اند.

این حقوقدان پاکستانی-بریتانیایی، دکترای حقوق بین‌الملل دارد و چهره‌ای دانشگاهی است که در سال‌های اخیر گزارش‌های مستند متعددی درباره نقض حقوق بشر در ایران ارائه کرده است.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل