رئیس انجمن مددکاران اجتماعی: سرقت‌های خُرد برای تامین معاش افزایش یافت

فقر و سرقت

فقر و سرقت

تبعات فقر در جامعه در حال نشان دادن ابعاد مختلف خود است و آنطور که منابع خبری نوشته‌اند در حال حاضر سرقت‌های خُرد برای تامین معاش افزایش یافته و گستره فقر آنقدر افزایش پیدا کرده که دیگر تامین امنیت مردم هم کار دشواری است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کسی است که از بطن وقایع و بحران‌های بوجود آمده به این موارد اشاره کرده و گفته که جامعه‌ای که فقر را تجربه می‌کند باید منتظر افزایش جرائم باشد.

حسن موسوی چلک، به «پیشی گرفتن آمار سارقان از متهمان مواد مخدر» اشاره کرده و گفته است که اقدامات مربوط به حوزه امنیت نمی‌تواند زمینه کاهش جرائم از جمله سرقت را به دنبال داشته باشد.

وب‌سایت «دیده‌بان ایران» نیز به اظهارات ابوالفضل نیکوکار، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اشاره کرده که گفته بود برای اولین بار در تهران، «بیشترین محکومان و متهمان در زندان‌های سه‌گانه تهران، سارقین هستند» این در حالی است که پیش‌تر این جایگاه در اختیار محکومان مواد مخدر بوده است.

حسن موسوی چلک، این نکته را مورد تاکید قرار داده که افزایش فقر و قدرت کم مردم برای تامین هزینه‌های زندگی خود را نمایان می‌کند.

موسوی چلک افزایش فشار بر مردم در حوزه‌های مختلف اعم از مسکن، مواد غذایی، بهداشت، درمان و دارو را مورد اشاره قرار داده و گفته است: «افزایش مالیات هم بار دیگری بر دوش مردم است.»

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی میزان حمایت مالی از خانواده‌های تحت پوشش کمتر از پنج نفر را ۷۵۰ هزار و خانواده‌های پنج نفر و بیشتر را دو میلیون تومان اعلام کرده است.

موضوع مورد اشاره این مقام مسئول در بررسی‌های آمارهای رسمی نیز حاکی از آن است که در سال‌های اخیر، سیر صعودی نرخ فقر و بالا رفتن نرخ تورم، اثر خود را در شرایط اجتماعی منعکس کرده است.

برهمین اساس آمارها نشان می‌دهد که پس از سال‌های ۱۳۹۷ با «قله‌زنی نرخ تورم» و رشد فقر، میزان دستگیری سارقان نیز در مسیر صعودی قرار گرفته است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در همین رابطه نوشته است که بررسی آمارها نیز رابطه بین تورم و افزایش سرقت را تصدیق می‌کند. براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران طی یک دهه گذشته، یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، تعداد دستگیرشدگان انواع سرقت رو به فزونی بوده است.

حسین اشتری فرمانده سابق نیروی انتظامی نیز سال گذشته در دیدار با رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته بود: «از سال ۹۷ که قیمت‌ها افزایش یافت، آمار سرقت‌ها نیز ۳۰ درصد بالا رفت.»

جانشین پلیس پیشگیری پایتخت نیز با تایید افزایش سرقت‌های خُرد گفته بود که در مناطق پایین شهر، سرقت از دریچه‌های فلزی فاضلاب و در مناطق بالاتر سرقت از اماکن بیشتر شده است.

رئیس پلیس آگاهی تهران نیز تاکید کرده بود که «بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد دستگیرشدگان برای بار اول مرتکب جرم شده بودند.»

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل