عضو شورای شهر تهران: دلیل اصلی آلودگی هوا مازوت‌سوزی است

ایران امروز

دو عضو شورای شهر تهران مازوت‌سوزی و گازوئیل غیراستاندارد را از دلایل آلودگی هوا اعلام کردند

دو روز بعد از اعلام «وضعیت قرمز» آلودگی هوا در تهران و هشت شهر دیگر استان تهران، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی پایتخت تأیید کرد یکی از دلایل آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال‌های اخیر «مازوت‌سوزی» ‌است و رئیس شورای شهر نیز به نقش گازوئیل در آلودگی اشاره کرد.

سوده نجفی روز سه‌شنبه هفتم آذر با انتقاد از رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران که هفته گذشته گفته بود نمی‌تواند قول بدهد مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها انجام نشود،‌ او را به اجرا نکردن «قانون هوای پاک» و انجام ندادن مسئولیت خود متهم کرد.

او همچنین شهرداری تهران را بابت «عملکرد بد» در زمینه اطلاع‌رسانی سرزنش کرد و مدعی شد که «شهروندان» برای حل مشکل آلودگی هوا از مدیریت شهر تهران انتظار دارند، در حالی که مقصر اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز دوم آذر در پاسخ به سوالی درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور گفته بود: «در این زمینه من نمی‌توانم قول بدهم اما به عنوان مسئولی که وظیفه پیگیری این موضوع را برعهده دارم، مسئله را دنبال و پیگیری می‌کنم.»

او مسئولیت اصلی در این زمینه را متوجه وزیر نیرو و وزیر نفت دانسته بود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز روز سه‌شنبه، استاندارد نبودن گازوئیل مصرفی کامیون‌ها را یکی از دلایل آلودگی هوای پایتخت دانست و گفت میزان آلایندگی این سوخت در ایران صد برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است و افزود مشخص نیست گازوئیلی که برای سوخت اتوبوس‌های شهری داده می‌شود، چه استانداردی در زمینه آلایندگی دارد.

او همچنین بدون اشاره به روش‌های جلوگیری از سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها ابراز امیدواری کرد امسال در تهران «مازوت سوزانده نشود.»

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس روز ششم تیر در صحن علنی مجلس گزارش کمیسیون اصل نود دربارهٔ آلودگی‌ هوا را قرائت کرده و گفته بود که «طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند».

رادیو فردا اسفند پارسال بر اساس یک گزارش رسمی ۹۳ صفحه‌ای وزارت نفت، گزارش داد که پالایشگاه‌های ایران به‌دلیل قدیمی بودن تکنولوژی آن‌ها، بیش از یک سوم نفت خام دریافتی را به مازوت تبدیل می‌کنند.

کسری گاز در ایران یکی از دلایل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها عنوان می‌شود و شرکت بی‌پی بریتانیا تیرماه امسال در گزارش سالانهٔ آمارهای انرژی جهان، اعلام کرد که مصرف سوخت‌های آلودهٔ نفتی در ایران طی سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رادیو فردا

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل