مجلس نمایندگان آمریکا طرح مسدودسازی ۶ میلیارد دلار ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح مسدودسازی ۶ میلیارد دلار ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای مسدود‌سازی ۶ میلیارد دلار دارایی ایران را که در ارتباط با آزادی پنج زندانی آمریکایی رفع توقیف شده بود، به‌دلیل نقش جمهوری اسلامی در حملات حماس به اسرائیل به تصویب رساند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، طرح قانونی عدم تامین‌ مالی برای تروریسم جمهوری اسلامی که  توسط مایکل مک‌کال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود، روز پنج شنبه ۹ آذر و با ۳۰۷ رای مثبت در مقابل ۱۱۹ رای منفی به تصویب رسید.

انتظار می‌رود این طرح که هدف آن ممانعت از انتقال پول به ایران به‌دلیل «نقش تهران در حملات حماس به اسرائیل» است و مورد حمایت جمهوری‌خواهان قرار دارد، در سنای آمریکا مورد ارزیابی و بحث قرار گیرد.

بر اساس این طرح همچنین قرار است درباره هر دولت یا فردی که در تحقق نقل و انتقال پول نقش داشته باشند، نیز تحریم اعمال شود.

گفتنی است همه نمایندگان جمهوری‌خواه، جز یک نفر، و ۹۰ نماینده دموکرات از  این طرح حمایت کردند.

مک‌کال که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا است، در همین خصوص گفت: «با چنین بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه، آخرین کاری که باید بکنیم این است که امکان دسترسی به شش میلیارد دلار را به حکومتی بدهیم که حامی تروریسم در منطقه است.»

دموکرات‌هایی که مخالف این لایحه هستند، با اشاره به اینکه ۵ آمریکایی به لطف مبادله زندانیان با ایران آزاد شدند، استدلال می‌کنند که تصمیم برای انتقال پول به ایران به جا بوده است.

در اواخر شهریورماه امسال، وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد مبادله پنج زندانی ایرانی در برابر پنج زندانی آمریکایی انجام شده است. همزمان قطر نیز به ایران و آمریکا اطلاع داده که حدود شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران از سوئیس به قطر منتقل شده است.

مقام‌های دولت بایدن از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، در واکنش به اعتراضات درباره آزادسازی این پول‌ها تاکید کرده بودند که دولت آمریکا بر نحوه هزینه‌کرد این پول از سوی ایران نظارت خواهند کرد تا در مصارف «بشردوستانه» استفاده شود.

در مقابل، مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند که از این منابع به صلاح‌دید خود استفاده خواهند کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، طرح مسدودسازی دوباره ۶ میلیارد دلار دارایی ایران برای آنکه تبدیل به قانون شود، به مجلس سنای آمریکا ارائه خواهد شد، اما با توجه به این که اکثریت این مجلس در اختیار دمکرات‌ها است، بعید به نظر می‌رسد که این طرح در سنا تصویب شود.

از: ایران وایر

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل