واکنش کلانتری به هشدار وزیر کشور: می‌خواهند خیانت‌ها را توجیه کنند

 

رئیس سابق سازمان محیط‌زیست، گفت: من فکر می‌کنم سیاست‌های آبی ایران که ورشکسته شده به دنبال توجیه هستند؛ از نظر علمی هم کسی نمی‌داند که چرا خزر اینطور شده چرا که نمی‌دانند در روسیه چه می‌گذرد.

واکنش کلانتری به هشدار وزیر کشور: می‌خواهند خیانت‌ها را توجیه کنند
 
آفتاب‌‌نیوز :

وزیر کشور از پایین آمدن سطح آب در دریای خزر ابراز نگرانی کرده و در پیش‌بینی‌اش گفته است که اگر شرایط همین‌طور باشد تا چند دهه آینده دریای خزر خشک می‌شود و باید برای آن چاره‌ای داشته باشیم. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که سال‌هاست زنگ خطر فعالان محیط زیست درباره کوچک شدن دریای خزر به‌صدا درآمده است.

به گزارش هم میهن، زمان زیادی است که فعالان محیط‌زیست هشدار دادند که جان خزر در خطر است. از همان زمان که ورودی ولگا به دریای خزر صفر شده است. هر چند که هنوز مشخص نیست دلیل اصلی بسته شدن ورودی آب ولگا به خزر چیست، اما اثر زیادی بر این موضوع گذاشته است. تقریباً از تمام رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در ایران، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه به دلیل ساخت سد‌ها عملاً آبی به دریای خزر وارد نمی‌شود. مهم‌ترین این رودخانه‌ها، ولگا بود که باعث شد در طول دو سال سطح آب دریای خزر ۶۰ سانتی‌متر کاهش پیدا و عقب‌نشینی کند.

علی منتصرکوهساری، رئیس اداره ایمنی و حفاظت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در این‌باره تاکید کرده است: «خودداری روسیه از تامین حقابه دریای خزر کاهش ۱۸۰ سانتی‌متری تراز این دریاچه را در پی داشته است. از این میزان، ۶۰ سانتی‌متر در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است.»

آنطور که گزارش‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند از سطح تراز آب دریاچه خزر سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر کاسته شده است. خشک شدن خزر باعث خواهد شد خاک و نمک به هوا بلند شود. وقتی منابع آبی کاهش می‌یابد، رطوبت سطح خاک کم می‌شود و خاک به هوا بلند می‌شود. در محیط‌های تالابی علاوه بر خاک، نمک هم به هوا بلند می‌شود. هر چقدر دریای خزر عقب‌نشینی کند به دلیل بستر شوری که دارد ترکیبی از خاک و نمک به هوا بلند می‌شود و ذرات کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون می‌تواند وضعیت خطرناکی برای سلامتی جانداران – انسان، حیوان و گیاهان – به وجود بیاورد و حتی فتوسنتز را هم با مشکل روبه‌رو کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل