دوازده میلیون مجرد در ایران؛ افزایش سن ازدواج و بی‌نتیجه بودن سیاست‌های افزایش جمعیت

ترویج غیرمستقیم کودک همسری یکی از آسیب‌های افزایش وام‌های ازدواج در چند سال اخیر بوده است.

ترویج غیرمستقیم کودک همسری یکی از آسیب‌های افزایش وام‌های ازدواج در چند سال اخیر بوده است.

وزارت ورزش و جوانان ایران اعلام کرد که جمعیت مجردهایی که ازدواج نکرده‌اند، ۱۲ میلیون نفر است. مهدی متقی‌فر، معاون این وزارتخانه، همچنین گفت که بسیاری از مشکلات ازدواج جوانان برطرف نشده است، در حالی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها بر ضرورت ازدواج جوانان تأکید کرده است.

متقی‌فر در ادامه گفت که تشکیل ستادهایی همچون کمیته ازدواج آسان و اقداماتی مثل افزایش وام ازدواج، بی‌نتیجه بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی، کاهش ازدواج و زاد و ولد در ایران را از تبعات تورم بی‌سابقه مسکن و خوراکی‌ها دانسته و از تغییرات سبک‌زندگی و رواج زندگی مجردی خبر داده است.

مشکلات معیشتی و سخت شدن گذران زندگی در ایران، مانع تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری شده است. با این حال، سیاست‌گذاران همچنان بدون در نظر گرفتن عوامل و محرک‌های اصلی این موضوع، در حال وضع قوانین جدید برای افزایش زاد و ولد هستند.

در یکی از آخرین موارد، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که تأهل و داشتن فرزند برای عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های ایران امتیاز محسوب می‌شود. همچنین، بانک مرکزی جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که به مردانی که سربازی اجباری نرفته‌اند نیز وام ازدواج و فرزندآوری تعلق خواهد گرفت.

این سیاست‌ها از زمانی تشدید شد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۲ از ضرورت افزایش جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر سخن گفت.

مقامات از راه‌های مختلف مانند تغییر محتوای کتاب‌های درسی، رسانه‌ها و نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر و یا تصویب تسهیلات بانکی به ترویج فرزندآوری پرداخته‌اند.

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل