لاوروف: ایران، ترکیه، عربستان، امارات و قطر «اعضای حلقه داخلی ما» هستند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی، در یک نشست خبری، کشورهای ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر را «اعضای حلقه داخلی روسیه» معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، او در این نشست رسانه‌ای که به دستاوردهای دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۲۳ اختصاص داشت گفت: «در مورد حلقه داخلی ما، البته باید به کشورهای خاورمیانه یعنی ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر اشاره کنم.»

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و لاوروف درباره همکاری‌های اقتصادی و تمامیت ارضی

مسکو که روابط نزدیکی با تهران دارد، در سال‌های اخیر در تلاش بوده است تا کشورهای عربی منطقه را متقاعد کند که از آمریکا فاصله بگیرند و با سیاست‌های روسیه همسو شوند.

سرگئی لاوروف در حالی از همگی کشورهای یادشده به عنوان «حلقه داخلی روسیه» نام برده است که او روز ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی با امضای بیانیه مشترکی از موضع امارات متحده عربی برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه پشتیبانی کرد و این موضوع اعتراض جمهوری اسلامی ایران را درپی داشت.

جمهوری اسلامی در جنگ روسیه علیه اوکراین از مسکو پشتیبانی کرده و رسانه‌ها و مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که به عنوان متحد مسکو، انتظار همسویی روسیه با امارات در این مناقشه ارضی را نداشتند.

روابط عربستان سعودی با ایالات متحده در سال‌های اخیر به‌دلیل سوابق عربستان در نقض حقوق بشر، مناقشه بر سر سیاست‌های آمریکا در مورد ایران و همچنین مسئله قیمت نفت مقداری به سردی گراییده و این روند، تلاش بیشتر روسیه و چین برای نزدیکی مناسبات با ریاض را به‌دنبال داشته است.

روابط ترکیه با غرب نیز تحت ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده است.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل