درگیری‌های فزاینده در خاورمیانه به روایت نقشه‌ها

از شروع حمله اسرائیل به غزه، شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنگی اعلام‌نشده، رودرروی اسرائیل و نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده، قرار گرفته‌اند

نقشه کلی درگیری‌ها در خاورمیانه- ایندیپندنت فارسی (اطلاعات برگرفته از وال‌استریت ژورنال)

از زمان حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در اوایل ماه اکتبر و اعلام جنگ اسرائیل به حماس و حمله هوایی و زمینی ویرانگر ارتش اسرائیل به غزه، در سراسر خاورمیانه درگیری‌های پراکنده‌ای شروع شد. این درگیری‌ها از لبنان و عراق گرفته تا دریای سرخ، در مناطقی به دور از مرزهای اسرائیل و غزه ادامه دارند و شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در جنگی اعلام‌نشده، رودرروی اسرائیل و نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده، قرار گرفته‌اند. به گزارش وال‌ استریت ژورنال، اسرائیل و آمریکا عملا در سه جبهه در حال نبردند.

غزه و کرانه باختری

پس از حمله هوایی و عملیات زمینی اسرائیل به نوار غزه که بخش اعظم شمال این باریکه را با خاک یکسان کرد، از شدت عملیات نظامی اسرائیل در داخل و اطراف شهر غزه کاسته شد و درگیری‌ها بر جنوب نوار غزه متمرکز شد؛ جایی که اسرائیل ادعا می‌کند رهبران ارشد حماس و باقی‌مانده گروگان‌ها در تونل‌های زیرزمینی آنجا پنهان شده‌اند.

هم‌زمان، ارتش اسرائیل با هدف «ریشه‌کن کردن» حماس، گروه تحت حمایت ایران، تقریبا هر روز سراسر کرانه باختری را هدف حملات هوایی و پهپادی قرار داد.

 

مرز لبنان و اسرائیل

از نزدیک به سه ماه و نیم پیش به این‌ سو، تبادل آتش روزانه بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله در جریان است. این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران قصد دارد تا پایان جنگ در غزه به مواضع اسرائیل شلیک کند. اسرائیل می‌گوید از حزب‌الله خواسته است نیروهایش را از مرز عقب براند. اسرائیل ادعا می‌کند دیپلماسی را ترجیح می‌دهد اما برای جنگ نیز آماده است.

 

 

دریای سرخ

حوثی‌های تحت حمایت ایران در واکنش به حملات بی‌وقفه اسرائیل به نوار غزه، توجهشان را به آب‌های دریای سرخ متمرکز کرده‌اند. این گروه شبه‌نظامی یمنی در هفته‌های گذشته چند کشتی را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار داده‌ و حمل‌ونقل دریایی این منطقه را مختل کرده‌اند. ایالات متحده در واکنش به این حملات، ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به راه انداخت و اخیرا چند بار مواضع حوثی‌ها در یمن را هدف قرار داده است.

 

 

ایران

در پی حمله مرگبار داعش به مراسم سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، ایران با موشک‌های دوربرد به مواضع شبه‌نظامیان مخالفش در سوریه، عراق و پاکستان حمله کرد. بسیاری از تحلیلگران این حملات را نمایشی خواندند و گفتند که جمهوری اسلامی ایران قصد داشت از طریق آن، توانایی تسلیحاتی‌اش را به جهان و به‌ویژه ایالات متحده و اسرائیل نشان دهد. پاکستان نیز حمله ایران را بی‌پاسخ نگذاشت و اسلام‌آباد حمله مرگبارش به روستایی مرزی در ایران را با دعوت به آرامش و پرهیز از تنش تکمیل کرد.

 

 

عراق

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» ده‌ها راکت به سمت پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه شلیک کرده‌اند. ایالات متحده در واکنش به این راکت‌پرانی‌ها، به مواضع این گروه حمله کرد و در جریان آن یک فرمانده ارشد شبه‌نظامیان عراقی کشته شد. عراق در حال بررسی مجدد ادامه میزبانی از نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا است.

 

 

*اطلاعات همگی نقشه‌های منتشرشده در این مطلب برگرفته از مقاله وال‌استریت‌ژورنال است.

از: ایندیپندنت 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل