سهمیه ماهانه و مدت‌زمان ذخیره بنزین در کارت‌های سوخت کاهش یافت

رسانه‌های ایران از کاهش سهمینه بنزین سه‌هزار تومانی کارت‌های سوخت شهروندان از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر در ماه خبر داده‌اند.

خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم نوشته‌اند این کاهش سهمیه بنزین با قیمت آزاد به منظور «کاهش قاچاق سوخت» انجام شده است و سهمیه ۶۰ لیتر ماهانه بنزین با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان تغییری نکرده است.

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی وزارت نفت ایران نیز به ایسنا گفت سهمیه ۶۰ لیتری بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی «تخصیص یافت» و مشکلی وجود ندارد.

همزمان اعلام شده ذخیره سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی که تا پیش از این ۹ ماه اعتبار داشت و حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافته است.

به نوشته ایسنا، این به معنای آن است که امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین داشته باشد، در ماه‌های بعد سهمیه جدید دریافت نخواهد کرد.

در واکنش به این تصمیم، محمد سرگزی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که با وجود تنها ۱۰۰ لیتر سهمیه آزاد و ۶۰ لیتر یارانه‌ای در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی و سی‌ان‌جی در استان وجود ندارد، شرایط برای مردم به شدت سخت خواهد شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره می‌گویند قیمت پایین بنزین در ایران باعث «قاچاق» شدن آن به کشورهای همسایه می‌شود و در آبان ۱۳۹۸ نیز یکی از دلایل افزایش قیمت برای جلوگیری از قاچاق عنوان شد.

با این حال بعد از افزایش سه‌برابری قیمت بنزین در آن زمان که باعث اعتراض‌های گسترده در ایران و سرکوب شدید نیروهای امنیتی شد، قاچاق بنزین و سایر سوخت‌ها مانند گازوئیل همچنان ادامه دارد.

 

بیشتر در این باره:

نماینده مجلس: مجلس برای افزایش قیمت بنزین به دولت چراغ سبز داده است

تغییر در سهمیه بنزین در حالی صورت گرفته است که مقام‌های وزارت نفت به شکل مداوم احتمال گران شدن بنزین را تکذیب می‌کنند.

روز دوم دی جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت که کمیسیون تلفیق در مجلس برای گران کردن حامل‌های انرژی «به دولت چراغ سبز داده است».

اواخر آذرماه نیز یک حمله به سامانه هوشمند سوخت در ایران باعث اختلال گسترده و از کار افتادن جایگاه‌های سوخت در ایران شده بود.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل