انتقاد مولوی عبدالحمید از اضافه‌شدن نظارت استصوابی شورای نگهبان به قانون اساسی

رادیو فردا

امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید شورای نگهبان ابتدا در قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها نقش «نظارت بر انتخابات» را برعهده داشت، اما پس از آن «نظارت استصوابی» را با «تفسیر» به این قانون اضافه کردند.

مولوی عبدالحمید روز جمعه‌، ششم بهمن‌ماه، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با انتقاد از عملکرد این شورا گفت این نوع نظارت یعنی از «تأیید» نامزدها و از اینکه «همه‌چیز» انتخابات در دست آن‌ها انتقاد کرد.

انتقاد وی همزمان با افزایش شمار نامزدهای ردصلاحیت‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که قرار است در اسفندماه سال جاری برگزار شود، بیان می‌شود.

آقای عبدالحمید با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی «مشکلات زیادی دارد»، اعلام کرد: «این قانون ۴۴ سال پیش توسط مجلس خبرگانی تصویب شده که اکثر اعضای آن از دنیا رفته‌ و اکنون در دنیای برزخ هستند.»

او در ادامه گفت:‌ «نسل جدید آمده و این نسل با نسل گذشته فرق دارد اما قانون اساسی در این زمینه هیچ تغییری نکرده است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت با وجود این مشکلات مقامات حکومت ایران «هرجا که دلشان خواست به این قانون عمل می‌کنند».

او همچنین با اشاره به رد صلاحیت بسیاری از نامزدها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری حتی حسن روحانی و مصطفی پورمحمدی، از مقامات سابق جمهوری اسلامی، گفت: «دید مسئولان نباید به یک مذهب،‌ قوم، طیف و جناح منحصر باشد.»

شورای نگهبان پیشتر حدود نیمی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را رد صلاحیت کرده و تجربهٔ چند انتخابات گذشته نیز نشان می‌دهد که مردم ایران چندان رغبتی به آمدن پای صندوق‌های رای ندارند.

در ماه‌های اخیر برخی از چهره‌های سیاسی و مدنی از جمله فائزه هاشمی و سعید مدنی، دو زندانی سیاسی، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل