بازگشت لودرها به «جوبجی» یک ماه پس از جلسه مدیران دولتی؛ فعالان محلی: احتمال بروز فاجعه فرهنگی

منطقه تاریخی «جوبجی»

صدای آمریکا

کمتر از یک ماه پس از سفر یک مقام ارشد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی به خوزستان و بازدید از برخی از مناطق باستانی، انتقادها از «گودبرداری مجدد» و ایجاد شکاف در قلب منطقه تاریخی «جوبجی» بالا گرفته است.

خبرگزاری «ایلنا» با تاکید بر اینکه یک ماه پس از سفر مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به خوزستان، این پرسش را مطرح کرده که بازگشت «لودرها و بیل های مکانیکی» سازمان آب و برق خوزستان به جوبجی با «چراغ سبز» چه کسانی صورت گرفته است؟

بر اساس گزارش‌ها، در جریان سفر رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی به منطقه جوبجی که به‌ همراه مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان و نماینده رامهرمز در مجلس شورای اسلامی انجام شد، نشستی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد و «طرح عبور لوله آب از عرصه جوبجی» نیز مورد بررسی قرار گرفت.

جوبجی، محوطه و روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامهرمز استان خوزستان در جنوب غرب ایران است که نوزدهم اردیبهشت ۸۶ حین حفاری برای خط لوله انتقال آب با پیدا شدن تعدادی اشیای باستانی، ادامه کار در آن متوقف شد.

با وجود آسیب‌های وارده به این محوطه باستانی، پس از حضور باستان‌شناسان، یک آرامگاه شاهی متعلق به دوره عیلام نو (سده ۶ پیش از میلاد) در این محوطه کشف شد که نشان از اهمیت بالای منطقه رامهرمز در تاریخ عیلام بود.

کشف آثار باستانی در جوبجی

با این وجود، هفته گذشته برخی فعالان میراث فرهنگی خوزستان با ارسال تصاویری به ایلنا، از «تخریب دوباره» محوطه باستانی جوبجی توسط ماشین‌آلات سازمان آب و برق خوزستان خبر داده و گفته‌اند: سازمان آب و برق خوزستان، آبفا استان و شرکت سیمان بهبهان نمونه‌های بارزی از مداخله و تخریب محوطه‌های باستانی هستند.

مجتبی گهستونی، فعال میراث فرهنگی نیز در این رابطه گفته است: صبح روز ۲۰ بهمن ماه فعالیت بیل‌های مکانیکی سازمان آب و برق خوزستان برای ایجاد یک سیفون «کانال آبی» آغاز شد.

او همچنین گفت که موضوع نگران کننده این است با وجودی که طول کانال «۲۰۰ متر» است، تنها صد متر از این مسیر باستانی مورد کاوش قرار گرفته و «باید از هم اکنون منتظر فاجعه فرهنگی دیگری بود.»

طی دهه‌های اخیر همواره فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ایران نسبت به بی‌توجهی یا اقدام مخرب برخی دستگاه‌های دولتی و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی در حوزه آثار تاریخی و باستانی کشور به ویژه پیش از اسلام، هشدار داده‌اند و ابراز نگرانی کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل