هماهنگی رسانه‌های حکومتی در اعلام میزان مشارکت، تغییر جنجال‌برانگیز تیتر یک روزنامه

تیتر یک روزنامه هم‌میهن که نشان‌دهنده مشارکت پایین در انتخابات بود، بدون هیچ توضیحی به «حضور و غیاب» تغییر کرد

تیتر یک روزنامه هم‌میهن که نشان‌دهنده مشارکت پایین در انتخابات بود، بدون هیچ توضیحی به «حضور و غیاب» تغییر کرد

با وجود تأکید استاندار تهران مبنی بر این که «مرجع اصلی اعلام آمار نرخ مشارکت، وزارت کشور است»، رسانه‌های حکومتی به‌طور هماهنگ از مشارکت نزدیک به «۴۱ درصدی» در انتخابات ۱۱ اسفند خبر می‌دهند.

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه، ۱۱ اسفند در ایران برگزار شد.

تاکنون خبرگزاری‌های حکومتی ازجمله فارس، مهر و ایرنا به طور هماهنگ آمار مشارکت سراسری در انتخابات روز ۱۱ اسفند را حدود ۴۱ درصد اعلام کرده و از شرکت ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری خبر داده‌اند.

روزنامه هم‌میهن و خبرگزاری «خبرآنلاین» هم میزان مشارکت در حوزه انتخابیه تهران اعم از ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، را ۲۴ درصد گزارش کرده‌اند.

هم‌میهن در گزارشی که روز شنبه ۱۲ اسفند منتشر کرده، نوشته است که مشارکت ۴۰ درصدی در سراسر کشور و حدود ۲۲ درصدی در تهران، حکایت از کاهش هفت درصدی میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم در مقایسه با دوره گذشته دارد.

تیتر یک این روزنامه برای روز شنبه، ۱۲ اسفند، «اکثریت خاموش» انتخاب شده بود، اندکی بعد، بدون هیچ توضیحی به «حضور و غیاب» تغییر یافت که در شبکه‌های اجتماعی علت آن فشار بر این روزنامه ارزیابی شد.

انتشار آمار از میزان مشارکت در انتخابات از سوی منابع خبری و حکومتی در حالی صورت می‌گیرد که علیرضا فخاری، استاندار تهران، عصر جمعه ۱۱ اسفند تأکید کرده بود که «مرجع اصلی برای اعلام آمار در مورد نرخ مشارکت مردم در انتخابات وزارت کشور است و هر کس در این خصوص اظهار نظر کند، مسئولیتش با خودش است.»

وزارت کشور تاکنون آماری از نرخ مشارکت در انتخابات روز ۱۱ اسفند اعلام نکرده است، اما در صورت درستی ادعای رسانه‌های حکومتی از آمار مشارکت، می‌توان گفت که میزان مشارکت در انتخابات اخیر پایین‌ترین نرخ از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ را داشته است.

در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی که اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، تنها ۴۲.۵ درصد از افراد واجد شرایط رأی شرکت کردند. این در حالی است که بیش از ۶۲ درصد از واجدان شرایط در انتخابات مجلس و خبرگان در سال ۱۳۹۴ شرکت کرده بودند.

در روز جمعه تصاویر متعددی از حوزه‌های انتخاباتی خلوت از شهرهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

با وجود تأکید رهبر جمهوری اسلامی ایران برای حضور در انتخابات، شمار زیادی از چهره‌ها و گروه‌های منتقد و معترض به حکومت، خانواده‌های دادخواه و کاربران شبکه‌های اجتماعی شرکت در این رویداد را «تحریم» کرده بودند.

انتخابات روز جمعه در دیگر روزنامه‌های وابسته به نهادهای حکومتی نیز بازتاب داشته و از جمله روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران، بدون توجه به میزان مشارکت، آن را به «سیلی ۲۵ میلیونی» تعبیر کرد.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل