اسرائیل از گزارش سازمان ملل درباره ارتکاب «جرائم جنسی» توسط حماس استقبال کرد

تصاویر شماری از گروگان‌های اسرائیلی ربوده‌شده به غزه

رادیو فردا

گزارش سازمان ملل متحد درباره «شواهد روشن از خشونت جنسی و تجاوز جنسی» از سوی اعضای حماس علیه قربانیان اسرائیلی در جریان حمله این گروه افراطی به اسرائیل، با استقبال رهبران اسرائیل روبه‌رو شد.

با این حال وزیر خارجه اسرائیل همزمان دبیرکل سازمان ملل را به «لوث کردن» همین گزارش متهم کرد.

گزارش تهیه شده از سوی پرامیلا پتن، نماینده ویژه اعزامی سازمان ملل در امور خشونت جنسی در نزاع‌های جهانی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند در سازمان ملل انتشار یافت.

این گزارش حاکی است شواهد و مستنداتی وجود دارد که احتمالاً اعضای حماس در حمله به اسرائیل در روز ۱۵ مهر مرتکب خشونت جنسی شدند و این خشونت علیه گروگان‌های اسرائیلی که این گروه همچنان در غزه دارد، ادامه یافته است.

گزارش خانم پتن پس از سفر او به همراه یک تیم به اسرائیل تهیه شد.

گزارش تأکید کرده که دلایل منطقی وجود دارد که باور کرد خشونت جنسی در چند منطقه در جریان حمله اعضای حماس علیه اسرائیلی‌ها رخ داده؛ از جمله در منطقه برگزاری جشنواره موسیقی «نووا»، اطراف آن، جاده ۲۳۲ و کیبوتص «رعیم».

این سه منطقه جایی بود که بیشترین شمار از غیرنظامیان اسرائیلی در حمله حماس کشته شدند.

گزارش سازمان ملل اکثر قربانیان تجاوز از سوی مردان حماس را زنان اسرائیلی معرفی و تأکید کرده که دست‌کم در دو مورد زنان اسرائیلی که کشته شدند، ابتدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند. گزارش بر مثله کردن آلت جنسی زنان و برهنه بودن اجساد تأکید کرده است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، دوشنبه شب همزمان با انتشار گزارش سازمان ملل، «اسناد» و مکالماتی از اعضای حماس را منتشر کرد که در روز حمله به خاک اسرائیل، زنان گروگان گرفته شده را «غنیمت جنگی (برای مرد مسلمان)» و «اسب اصیل» خطاب می‌کردند.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، در واکنش گفت گزارش سازمان ملل «از اهمیت بالایی برخوردار است، و جنایات جنسی تروریست‌های حماس علیه زنان اسرائیلی سیستماتیک بوده است».

آقای هرتسوگ افزود همان‌گونه که گزارش نشان می‌دهد گروگان‌های اسرائیلی هم اکنون نیز در معرض خشونت جنسی حماس هستند، دائماً در معرض خطر جدی جانی بوده و «باید به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ربوده‌شدگان ادامه دهیم».

با این حال ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل گفت دبیرکل سازمان ملل همین گزارش را نیز «لوث» کرد، تلاش کرد آن را «پنهان» کند، انتشار آن را به «تأخیر» انداخت و با عملکرد خود سازمان ملل را به «حضیض» کشانده است.

آقای کاتس مدعی شده که دبیرکل سازمان ملل همچنین تلاش کرد تا «حماس را از انجام این اعمال سلب مسئولیت کرده و ابتکاری برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت جهت بحث در خصوص گزارش و اعلام حماس به عنوان یک گروه تروریستی نشان نداد».

روزنامه هاآرتص از پتن پرسیده بود آیا خشونت جنسی صورت گرفته سیستماتیک بوده یا نه. گزارشگر اعزامی سازمان ملل به اسرائیل در پاسخ گفت تیم او مسئول انتساب این جنایات به گروه خاصی نبوده است. خانم پتن اشاره کرد که غیر از حماس، گروه جهاد اسلامی فلسطین، گروه‌های دیگر و غیرنظامیان فلسطینی نیز در حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل مشارکت داشتند.

پتن همچنین در پاسخ به هاآرتص که آیا خشونت و تجاوزهای جنسی صورت گرفته در ردیف جنایت علیه بشریت یا جنایات جنگی نیز هست، گفت تیم او مسئول تعیین این امر نبوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت گفت او و سازمانش «به هیچ وجه» تلاش نکردند که گزارش تهیه شده را پنهان کرده یا به تأخیر بیندازند.

آقای گوترش افزود او از این گزارش «کاملاً حمایت می‌کند» و گزارش خانم پتن و تیم او «به طور کامل و سریع انجام شد».

شماری از زنان اسرائیلی پیشتر در پلیس و مجلس اسرائیل شهادت دادند که شاهد تجاوز جنسی مردان حماس به زنان و دختران دیگر بودند و برخی از اعضای حماس قربانیان را هنگام آمیزش جنسی با شلیک گلوله به سر کشتند.

برخی از مقامات اسرائیلی گفته بودند حماس اعضای خود را «مأمور» تجاوز در روز حمله کرده و آن‌ها با زنان اسرائیلی به عنوان «غنیمت جنگی» رفتار کردند.

آمریکا نیز گفته بود این که سه ماه پیش حماس آخرین گروه از زنان اسرائیلی گروگان را آزاد نکرد، برای این بود که در آزادی نگویند با آن‌ها چه اعمالی صورت گرفته است.

بر اساس گزارش منابع اسرائیلی، شماری از زنان و دختران آزادشده از اسارت حماس در معامله سه ماه پیش نیز از «وادار شدن خود و دیگر گروگان‌ها به تأمین درخواست‌های جنسی محافظان مسلح خود از اعضای حماس شهادت دادند».

کارشناسان سازمان ملل متحد همچنین عنوان کردند که اطلاعاتی از نهادهای مدنی و اشخاص از طریق مصاحبه دریافت کرده‌اند که حاکی از وقوع «خشونت‌های جنسی علیه مردان و زنان فلسطینی در بازداشتگاه‌ها یا در جریان حملات به خانه‌ها یا در ایست‌های بازرسی» پس از هفتم اکتبر است. این بازداشتگاه‌ها در خاک اسرائیل هستند.

گروه کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که این اتهامات را با وزارت دادگستری اسرائیل و دادستان کل نظامی این کشور در میان گذاشته‌اند، اما آنها جواب داده‌اند که هیچ شکایتی از نیروهای نظامی اسرائیل در رابطه با خشونت جنسی دریافت نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل