وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که کتاب‌های «اصلاح شده» از مهر ماه تدریس می‌شوند

تغییر کتب درسی به دستور علی خامنه‌ای

تغییر کتب درسی به دستور علی خامنه‌ای

وزیر آموزش و پرورش دولت جمهوری اسلامی از برنامه وزارتخانه متبوع خود برای استخدام ۷۲ هزار معلم در سال جاری خبر داد و گفت که از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ آموزش در پایه اول دبستان با کتاب‌های درسی جدید صورت خواهد گرفت.

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از رضامراد صحرایی نوشت که در کنار استخدام ۷۲ هزار معلم ، ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد می‌شوند.

استخدام این تعداد معلم در حالی صورت می‌گیرد که بخش بزرگی از معلمانی که در سال‌های اخیر در سیستم آموزشی فعال بودند با مشکلات فراوانی از لحاظ تامین حقوق صنفی و یا نحوه قراردادها روبه‌رو هستند که منجر به برگزاری اعتراضات صنفی مستمر در ماه‌ها و سال‌های اخیر شده است.

مراد صحرایی درباره تغییر کتاب‌های درسی نیز تاکید کرده است که اثر محسوس تغییر کتاب‌های درسی نیز در سال ۱۴۰۴ مشاهده خواهد شد.

پیش‌تر و در ۱۸ آذر ماه سال ۱۴۰۲ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، از نهایی شدن طرح جمهوری اسلامی برای ایجاد تغییرات محتوایی در کتاب‌های درسی و اجرای آزمایشی آن برای کلاس اولی‌ها از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ خبر داده بود.

علی لطیفی «آماده کردن دانش آموز» برای «زندگی» را هدف از این تغییرات دانسته و گفته بود که برنامه درسی باید بر این اساس تنظیم شود.

گفتنی است ایجاد تغییرات در کتب درسی به درخواست علی خامنه‌ای در دستور کار مقامات وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

در همین زمینه مدیر کل «امور شاهد و ایثارگران» وزارت آموزش و پرورش بهمن ماه سال ۱۴۰۱ از رویکرد جدید این وزارتخانه در آموزش خبر داده و گفته بود «ترویج فرهنگ شهادت در مدارس آغاز شده و محتوای کتب درسی نیز با این رویکرد تغییر می‌کند.»

زهرا پناهی روا تاکید کرده بود که کتاب‌های درسی به مرور تغییر می‌کنند و همه موضوعات مرتبط با «ترویج شهادت را در تغییرات پیشرو در نظر داریم.»

تغییر محتوای کتب درسی سال‌ها است که یکی از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی است. علی خامنه‌ای بارها نسبت به محتوای کتاب‌های درسی حساسیت نشان داده و خواستار بازبینی در محتوای موضوعات درسی شده است. او در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور گفت که «مطالب بی‌فایده کتب درسی باید حذف شود.»

مطالبه علی خامنه‌ای نسبت به تغییر محتوای آموزشی از دهه ۷۰ شمسی کلید خورد. او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۱۳۷۹ و در دیدار با «طلبه‌ها» خواستار برنامه‌ریزی برای تحول در نظام درسی و کتاب‌های درسی مراکز آموزشی بزرگ کشور به خصوص آموزش و پرورش شد.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ نیز رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با معلمان و فرهنگیان گفت که باید در این سیستم چه از لحاظ قالب و چه از لحاظ محتوا تغییراتی رخ دهد.

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل