شورای بازنشستگان، کانون‌های بازنشستگی را به «همسویی» با حکومت متهم کرد

از تجمعات بازنشستگان در ایران

رادیو فردا

شورای بازنشستگان ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از آنچه «همسویی» کانون‌های بازنشستگی با دولت‌ها در ایران نامیده، بر پیگیری مطالبات خود از طریق تجمعات خیابانی تأکید کرد.

این شورا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در کانال تلگرام خود منتشر کرد، نوشته که بازنشستگان ایران با «اعمال ارادهٔ مستقیم خود»، مطالبات‌شان را در «کف خیابان و جلوی افکار عمومی جامعه» مطرح می‌کنند.

در این بیانیه تأکید شده که کارنامه ۴۰ ساله کانون‌های بازنشستگی نشان داده این تشکل‌ها همواره «همسو» با سیاست‌های دولت‌های مختلف بوده‌اند و «کاری برای بازنشستگان نکرده‌اند».

شورای بازنشستگان ایران، کانون‌های بازنشستگی را «تشکل‌هایی زرد» دانسته که نمایندگانشان «با انتخابات کنترل شدهٔ حکومتی و تأیید مقامات بالادست و البته با ترفندهای عجیب و غریب و طی رابطه‌های غیرعلنی سر کار می‌آیند اما عرصه را برای حضور نمایندگان مستقل ستخت‌تر و تنگتر می‌کنند و پس از انتخابات هم از جیب بازنشستگان تأمین هزینه می‌شوند» ولی کاری برای آنها نمی‌کنند.

این شورا در انتهای بیانیه اضافه کرد که بازنشستگان نیز با آگاهی از وضعیتِ کانون‌های حکومتیِ بازنشستگی، خود مستقلاً راه خیابان را انتخاب کرده و بی‌توجه به توصیه‌های کانون‌ها ونقش «سرعت‌گیر» آنان، مطالبات خود را کف خیابان‌ها مطرح می‌کنند.

به گواه این شورا آنچه تا کنون [بازنشستگان] به دست آورده‌اند به یمن همین حضور مداوم و أراده خودشان و با شعار «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» بوده است.

در سال‌های گذشته برگزاری تجمعات مختلف صنفی، از جمله توسط بازنشستگان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی روند فزاینده‌ای داشته است.

افزایش مستمری متناسب با تورم یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان است که در اعتراضات متعدد این شهروندان در سال‌های گذشته مطرح شده اما تاکنون مقامات جمهوری اسلامی اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.

طی این اعتراضات که بیش از یک سال است به شکل هفتگی در چندین شهر ایران برگزار می‌شود، شمار زیادی از فعالان صنفی احضار و بازداشت شده‌اند و برای برخی از آنها نیز احکام سنگینی از جمله حبس صادر شده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل