سقوط ٣٢ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران

بورس تهران (آرشیو)

بورس تهران (آرشیو)

بازار بورس تهران روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت با افت شدید ٣٢ هزار و ٣٩١ واحدی شاخص کل، نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش یافت و به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد سقوط کرد.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که در این روز معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش یافت و شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس روز دوشنبه با کاهش ۱۲ هزار و ٨۰۰ واحدی (١.٧۶ درصد) به سطح ۷۱۶ هزار و ۶۳ واحد تنزل کرد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران حجم معاملات روز دوشنبه را معادل ٨ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد را ٣ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورود و خروج پول حقیقی در پایان بورس روز دوشنبه همانند روز یکشنبه منفی بود و تابلو بورس اوراق بهادار تهران حاکی از خروج ۴۹۸ میلیارد تومان پول از بازار سهام است.

اخیرا سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، در واکنش به وضعیت بازار سهام در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «آنهایی که هنوز در بازار بورس مانده‌اند، دچار سندروم استکهلم هستند.»

«سندروم استکهلم» در روانشناسی به پدیده‌ای گفته می‌شود که زندانی یا گروگان نسبت به زندان‌بان یا گروگان‌گیر دچار احساس همدلی و وفاداری می‌کند و بدون مقاومت و با اختیار خود را تسلیم او می‌کند.

در روزهای گذشته و با ادامه وضعیت رو به افول بازار سرمایه در ایران، شماری از سهام‌داران در مقابل ساختمان بورس و اوراق بهادار تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها، خط فقر در ایران برای یک خانواده چهار نفره از مرز ۲۵ میلیون تومان فراتر رفته و خانه کارگر، تشکل کارگری وابسته به حکومت نیز تأکید کرده شرایط زندگی برای مردم بسیار سخت شده، «افزایش صد در صدی تورم» را شاهد خواهیم بود، و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد.

پیشتر، احمد علوی، اقتصاددان ساکن سوئد، در مصاحبه با صدای آمریکا گفته بود که بودجه سال ۱۴۰۳ تشدید فقر و فلاکت مردم ایران را در پی خواهد داشت.

او همچنین به صدای آمریکا گفت که بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی ایران با رانت سپاه پاسداران و نهادهای حوزوی تلف می‌شود.

 

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل