واکنش نیروی انتظامی به خشونت مامور «طرح نور»: خاطی «معلق از خدمت» شد؛ زنان «تمکین» کنند

سرکوب زنان به بهانه اعمال حجاب اجباری

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس به‌پخش ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی که در آن مامور پلیس با خشونت و ضرب وجرح؛ یک زن را بازداشت و با زور سوار ماشین «گشت‌ارشاد» می‌کند واکنش نشان داد و اعلام کرد «این فرد خاطی» بازداشت و «در اختیار بازرسی قرار گرفت و معلق از خدمت شد.»

به گزارش رسانه‌های ایران، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس با اعلام این خبر گفت که «از افراد متهم [زنی که با خشونت بازداشت شد] انتظار داریم به قانون و حکم بازداشت، تمکین کنند» اما اشاره‌ای به اتهام این زن نکرد.

در متنی که مرکز اطلاع رسانی پلیس در واکنش به خشم کاربران از این ویدیو منتشر کرد؛ ادعا شد که «فراجا بارها تاکید کرده که هیچ نوع برخورد و رفتار غیرمتعارف را برنمی‌تابد و با مأموران خاطی برابر مقررات برخورد می‌کند.»

واکنش کاربران به این ویدیو گسترده بود. لیلا مهدوی، مادر دادخواه ⁧سیاوش محمودی⁩ با بازنشر این ویدیو در استوری اینستاگرام خود نوشت: «زن و بچه خودتم همینجوری می‌زنی؟ ‏اگر اون اسلحه به کمرت نبود اون خانم هم می‌تونست بزنه، جرات زدن داشتی؟»

 

رهبر جمهوری اسلامی ۲۲ فروردین در سخنرانی نماز عید فطر با فرمانی جدید به «آمران به معروف» که پیش‌تر آنها را «آتش به اختیار» توصیف کرده بود، از آنها خواست که با آنچه «هنجارشکنی دینی» نامید، «برخورد کنند.»

ساعاتی پس از این دستور علی خامنه‌ای، فرماندهی انتظامی اعلام کرد طرح مقابله با پوشش اختیاری زنان را از شنبه ۲۵ فروردین اجرا می‌‌کند. جمهوری اسلامی از همان روز با اجرای «طرح نور» نیروهای حکومتی و لباس شخصی خود را در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران مستقر کرد، اما با وجود بازداشت‌های گسترده، مقاومت مدنی در مقابل آن ادامه دارد.

تشدید سختگیری‌ها در مورد حجاب اجباری با انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری همراه شده است. از جمله، کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی بین‌المللی نیز در اردیبهشت‌ طی بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب فزاینده زنان و دختران در ایران به دلیل «سرپیچی» از قوانین حجاب اجباری، خواستار تحریم‌های بیشتر علیه مقامات جمهوری اسلامی، از جمله مقامات امنیتی شد.

از: صدای آمریکا

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل