الهه محمدی جایزه آزادی مطبوعات خود را به روزنامه‌نگاران اسپانیایی و فلسطینی تقدیم کرد

رادیو فردا

الهه محمدی، روزنامه‌نگار ایرانی، پس از دریافت جایزه آزادی مطبوعات «خوزه کوزو»، آن را به روزنامه‌نگاران اسپانیایی و فلسطینی تقدیم کرد.

خانم محمدی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در پیامی به انجمن حرفه‌ای روزنامه‌نگاران گالیسیا و باشگاه مطبوعاتی فِرول، برگزار کنندگان این جایزه گفته است جایزه خود را به پابلو گونزالس، روزنامه‌نگاری که در مرز لهستان و اوکراین به اتهام «جاسوسی برای روسیه» بازداشت شده، همچنین وائل دحدوح خبرنگار و رئیس دفتر شبکه الجزیره در نوار غزه و تمام روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم می‌کند که برای جلب توجه نسبت به وضعیت غزه فداکاری‌های بزرگی انجام داده‌اند.

آقای گونزالس روزنامه‌نگار اسپانیایی فوریه ۲۰۲۲ و همزمان با آغاز حملات روسیه به اوکراین، طی پوشش خبری بحران انسانی در مرز اوکراین و لهستان بازداشت شده بود. اتهام او «جاسوسی برای روسیه» عنوان شده است.

چندین تن از افراد خانواده وائل دحدوح، خبرنگار و رئیس دفتر شبکه الجزیره نیز دی‌ماه پارسال در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شدند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش دادن خبر جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی که در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخته بود، بازداشت شدند.

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند، اما دی‌ماه پارسال دادگاه تجدید نظر استان تهران با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

هر دو این روزنامه‎‌نگاران زن ایرانی امسال برنده بیست و یکمین جایزه آزادی مطبوعات «خوزه کوزو» شده‌اند.

این جایزه یادبودی برای «خوزه کوزو» روزنامه‌نگار اسپانیایی است که آوریل سال ۲۰۰۳ در پی شلیک یک تانک آمریکایی به یک هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی در بغداد، کشته شد.

از آن زمان انجمن حرفه‌ای روزنامه‌نگاران گالیسیا و باشگاه مطبوعاتی فِرول هر سال جایزه «خوزه کوزو» را به یک یا چند خبرنگار تقدیم می‌کنند.

خانم محمدی در پیام خود به برگزارکنندگان این جایزه گفته است آرزوی جهانی را می‌کند که خبرنگاران در امنیت و آزادی فعالیت کنند؛ خصوصا آنهایی که شجاعانه سرکوب‌ها را گزارش می‌کنند و هرگز سکوت نمی‌کنند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل