دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم جلب نتانیاهو و رهبران حماس شد

یورو نیوز

دادستان ارشد دیوان لاهه قصد دارد به دلایلی از جمله اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، برای بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر اسرائیل) و یحیی سنوار (رهبر حماس در داخل خاک نوار غزه) حکم جلب صادر کند.

دادستان عالی‌رتبه دیوان کیفری بین‌المللی از دیوان لاهه خواسته است تا حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت وزیر دفاع و سه تن دیگر از رهبران حماس – یحیی سنوار، محمد ضیف و اسماعیل هنیه – را که متهم به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند، صادر کند.

بیانیه‌ای که روز دوشنبه توسط کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی صادر شد، نتانیاهو و گالانت را علاوه بر جنایات مطرح شده، متهم کرد که از گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می‌کنند و «به عمد حملات علیه مردم غیرنظامی را همچون مصداق جنایت جنگی پیش‌ می‌برند.»

با این حساب، قضات دیوان کیفری بین‌المللی اکنون شواهد موجود را بررسی کرده و تصمیم خواهند گرفت که آیا می‌توان حکم جلب برای این افراد صادر کرد یا خیر.

اسرائیل به شدت به این اتهامات واکنش نشان داده و یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه این کشور، این تصمیم را «ظالمانه» و «یک ننگ تاریخی که برای همیشه در یادها خواهد ماند» خواند.

کاتس با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت که با وزرای خارجه سایر کشورها صحبت خواهد کرد تا آن‌ها را تشویق کند تا با درخواست آقای خان مخالفت کنند و یک مرکز فرماندهی ویژه در وزارت خارجه اسرائیل برای مبارزه با آن سازماندهی کنند.

این تصمیم به این معنا نیست که نتانیاهو یا گالانت با خطر فوری پیگرد قانونی روبرو هستند. با این حال، این اقدام می‌تواند انزوای اسرائیل را عمیق‌تر کند و سفر رهبران اسرائیلی به کشورهای دیگر برای دیدارهای دیپلماتیک را دشوارتر کند – به‌ویژه اگر قضات دیوان کیفری بین‌المللی تصمیم بگیرند که به طور رسمی حکم بازداشت صادر کنند.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ با امضای اساسنامه رم تأسیس شد. اسرائیل جزء ۱۲۴ کشوری نیست که این توافقنامه را تصویب کرده است. کشورهای تصویب کننده این اساسنامه به دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان یک دادگاه جهانی اجازه می‌دهد تا افراد مورد نظر را به دلیل جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی تحت تعقیب قرار دهد.

اعضای حماس شامل یحیی سنوار، محمد دیاب ابراهیم المصری (معروف به محمد ضیف) و اسماعیل هنیه به اقدام قتل به مثابه جنایت علیه بشریت، اعمال خشونت جنسی و گروگان گیری به عنوان جنایت جنگی متهم شدند.

آقای خان روز دوشنبه گفت که دلایلی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد یاد شده، مسئولیت جنایات جنگی از آغاز عملیات نظامی اسرائیل در غزه را بر عهده دارند.

سخنان کریم خان در مورد درخواست برای حکم جلب مقمات حماس و اسرائیل

سایر واکنش‌ها

گروه فلسطینی حماس با واکنش به این اقدام دادستان اعلام کرد که «حماس تلاش‌های دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای یکسان‌سازی قربانی با جلاد را با صدور حکم بازداشت علیه تعدادی از رهبران مقاومت فلسطین به شدت محکوم می‌کند.

«حماس خواستار لغو تمامی احکام بازداشت صادر شده علیه رهبران مقاومت فلسطینی، چرا که آن‌ها کنوانسیون ها و قطعنامه های سازمان ملل را نقض می‌کنند.»

سخنگوی ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا نیز گفت که «این اقدام برای توقف درگیری، آزادی گروگان‌ها یا ورود کمک‌های بشردوستانه مفید نیست.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

وی با اشاره به اتهامات علیه نتانیاهو و گالانت افزود: «اثرات استفاده از گرسنگی به عنوان یک روش جنگی، در کنار سایر حملات و مجازات دسته جمعی علیه مردم غیرنظامی غزه؛ حاد، مشهود و کاملا شناخته شده است». وی افزود که اقدامات حماس در هفتم اکتبر (۲۵ مهر ۱۴۰۲) نیز نیازمند «پاسخگو کردن» این گروه است.

دیوان کیفری بین المللی در سه سال گذشته در حال بررسی اقدامات اسرائیل در غزه بوده است.

در زمان گذشته نیز آقای خان در برخی از پرونده‌های جنایات جنگی بین‌المللی و جنایات علیه بشریت، از جمله جنایات در یوگسلاوی سابق، رواندا، کامبوج و لبنان شرکت داشته است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل