«خزانه جواهرات ملی»، پس از چهار سال تعطیلی، بازگشایی می‌شود

رادیو فردا

حدود یک سال و نیم پس ادعای سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی مبنی بر خروج تاج‌های دورهٔ شاهنشاهی از ایران توسط خاندان پهلوی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد «خزانه جواهرات ملی» پس از حدود چهار سال تعطیلی بار دیگر برای بازدید عموم باز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه ۱۸ خرداد با انتشار تصاویری از تاج «شهبانو» و الماس دریای نور به‌نقل از روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «نظر به پایان عملیات عمرانی، خزانهٔ جواهرات ملی از روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ طبق روال گذشته برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.»

این در حالی است که علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی، دی‌ماه ۱۴۰۱ در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرده بود محمدرضا شاه پهلوی و شهبانو فرح پهلوی به هنگام ترک کشور بخشی از جواهرات خزانهٔ بانک مرکزی ایران ازجمله تاج معروف «پهلوی» و تاج «شهبانو» را با خود برده‌اند.

همان زمان همسر آخرین شاه ایران، در گفتگو با رادیوفردا، در واکنش به این ادعا تأکید کرد که همهٔ این جواهرات در گنجینهٔ بانک مرکزی ایران قرار دارد.

شهبانو فرح پهلوی همچنین به رادیوفردا گفت دی‌ماه ۱۳۵۷ و هنگام خروج از کشور، بخش بزرگی از جواهرات شخصی‌اش را هم در «گنجه‌های کاخ نیاوران» برجای گذاشته است.

البته در کنار موج واکنش‌ها به ادعای بی‌اساس سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، نیز وجود دو تاج سلطنتی در خزانهٔ جواهرات ملی را تأیید کرد. با این حال، آقای بهادری جهرمی در جواب به سخنان شهبانو فرح پهلوی، بدون تصیحی ادعای قبلی خود، گفت دولت از بررسی این موضوع در «یک محکمهٔ صالح» استقبال می‌کند.

تاج پهلوی یا تاج پادشاهی به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۰۴ ساخته شد و از آن در تاج‌گذاری‌های خاندان پهلوی استفاده می‌شد. این تاج از طلا، نقرهٔ مرصع و مخمل قرمز ساخته شده و در آن از جواهرات سلطنتی استفاده شده که خود به‌صورت جداگانه دارای ارزش تاریخی هستند.

بنابر مصوبه مجلس شورای ملی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی، جواهرات ملی ایران به‌عنوان پشتوانه اسکناس کشور، به موزهٔ جواهرات ملی، زیر نظر بانک مرکزی ایران، منتقل شد.

جقهٔ نادری، کرهٔ جواهرنشان، تخت طاووس و تخت نادری از دیگر شاخص‌ترین آثار و جواهراتی هستند که در این گنجینه نگهداری می‌شوند.

خزانه جواهرات بانک مرکزی همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل شده بود و ادامه‌دار شدن این تعطیلی به «انتقال این گنجینه به خزانهٔ جدید بانک مرکزی در حال ساخت در تپه‌های عباس‌آباد تهران» ارتباط داده شد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل