دادگاه انقلاب آتنا فرقدانی، کارتونیست منتقد را به ۶ سال زندان محکوم کرد

ایران اینترنشنال

بنا بر اعلام محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی، کارتونیست منتقدی که ۲۵ فروردین سال جاری بازداشت شد و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود، موکلش به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به نمایشی بودن دادگاه، در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت آتنا فرقدانی برای اتهام توهین به مقدسات به پنج سال و برای اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است و این حکم روز ۲۱ خرداد به وی ابلاغ شده است.

پیشتر شماری از سازمان‌های حقوق‌بشری خبر داده بودند که آتنا فرقدانی به «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شده است.

به نظر می‌رسد اتهام اخلال در نظم عمومی از پرونده او کنار گذاشته شده، اما به گفته محمد مقیمی، دادگاه به بهانه تعدد جرایم، برای موکل او اشد مجازات را در هر دو اتهام یادشده در نظر گرفته است.

آتنا فرقدانی ۲۵ فروردین ماه سال جاری هنگامی که در اعتراض به جلوگیری از برگزاری نمایشگاه آثار هنری و مزاحمت مکرر ماموران امنیتی، قصد داشت یکی از آثار خود را بر روی دیوار خیابان پاستور که دفتر ریاست جمهوری در آن قرار دارد نصب کند، با خشونت بازداشت شد.

محمد مقیمی گفته است او پس از بازداشت در یکی از خانه‌های امن سپاه به شدت شکنجه شد و در بیهوشی به پایگاه هشتم پلیس فاتب امینت منتقل شد و پس از این‌که زندان قرچک به علت آثار ضرب و جرح روی بدنش او را نپذیرفت به بند زنان اوین منتقل شد.

پس از بازداشت دوباره آتنا فرقدانی، در چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳، چند سازمان‌ بین‌المللی همچون «انجمن قلم آمریکا»، «کارتون برای صلح» و «بنیاد آزادی کارتونیست‌ها» بازداشت خشونت‌آمیز این کارتونیست و فعال کودکان در ایران، را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری او از زندان اوین شدند.

به گفته محمد مقیمی، حکم شش سال حبس، در زندان اوین به آتنا فرقدانی ابلاغ شده است.

آتنا فرقدانی، کارتونیست، نقاش و فعال حقوق کودکان است که نخستین بار در شهریور ۱۳۹۳ با حمله ماموران اطلاعات سپاه به خانه‌اش بازداشت شد. او نزدیک به دو ماه بعد در آبان همان سال، پس از وخامت حالش به علت اعتصاب غذا، با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

علت بازداشت فرقدانی، کارتونی بود که او در اعتراض به بررسی لایحه افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت در مجلس از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشیده بود و آنان را به شکل میمون و بز نشان می‌داد.

این هنرمند معترض کمتر از دو ماه بعد در ۲۰ آذر، پس از ضرب‌وشتم در حضور قاضی صلواتی دوباره بازداشت شد و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی آتنا فرقدانی را ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۴ به اتهام‌های «فعالیت علیه نظام»، «توهین به نمایندگان مجلس از طریق کشیدن کاریکاتور» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم کرد.

دو سال بعد، در نتیجه فشارهای افکار عمومی از جمله نامه مشترکی که ده‌ها کارتونیست برجسته و گروه‌های حقوق بشر برای درخواست آزادی فوری این هنرمند نوشته بودند، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر حکم او را به ۱۸ ماه کاهش داد و در اردیبهشت ۱۳۹۵ آزاد شد.

۱۷ خرداد ۱۴۰۲، آتنا فرقدانی پس از این‌که در اعتراض به مزاحمت‌های مکرر ماموران امنیتی، مقابل یکی از اماکن وزارت اطلاعات اعتصاب کرده بود به دادسرای اوین احضار و آن‌جا بازداشت شد و مدتی بعد به زندان قرچک منتقل شد.

به گفته محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی، اندکی پس از بازداشت، قرار وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی برای او صادر شده بود اما آتنا فرقدانی با این استدلال که «جرمی مرتکب نشده و احضار و تفهیم اتهام وی غیرقانونی و خودسرانه است» از پذیرش قرار وثیقه خودداری کرده و در نهایت اوائل تیرماه ۱۴۰۲ با قرار تامین کیفری آزاد شده بود.

 

 

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل