تاکید انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ بر تعهد به جستجوی حقیقت و عدالت

صدای آمریکا

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در بیانیه‌ای با اشاره به حکم اخیر دادگاهی در کانادا علیه شرکت هواپیمایی اوکراین، بر تعهد این انجمن به جستجوی حقیقت و عدالت برای جان‌باختگان پرواز تاکید کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۱ خردادماه منتشر شده آمده است: «این حکم مسئولیتی را که سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی در قبال سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ بر‌عهده دارند، نقض و یا نفی نمی‌کند، بلکه بر آن تاکید می‌کند؛ ضمن این که اقدامات حقوقی انجمن در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه تحت تاثیر این حکم قرار نخواهد گرفت.»

انجمن در ادامه بیانیه، با اشاره به «غیر قابل قبول بودن ادعاهای جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی» در حکم دادگاه آنتاریو خاطرنشان کرده است: «در این حکم علاوه بر اثبات اهمال شرکت هواپیمایی اوکراین در جلوگیری از پرواز در شب هجدهم دی‌ماه، نکات بسیاری علیه جمهوری اسلامی وجود دارد. قاضی این پرونده با توجه به قابلیت‌های دستگاه‌های راداری نظامی و دستگاه پدافند، توضیحات جمهوری اسلامی مبنی بر خطای انسانی را بی‌معنا دانسته و بر مسوولیت جمهوری اسلامی بر بستن فضای هوایی کشور در آن ساعات تاکید کرده است.»

 

دادگاه عالی انتاریو روز ۲۱ خرداد طی حکمی علیه شرکت هواپیمایی اوکراین و به نفع خانواده‌های دادخواه قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲ اعلام کرد که شرکت هواپیمایی اوکراینی در اقدام به جلوگیری از برخاستن پروازش از تهران کوتاهی کرده است. بر اساس این حکم گزارش‌های جمهوری اسلامی نیز قانع‌کننده نبوده و ادعای این حکومت مبنی بر خطای انسانی رد شده است.

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸، کمتر از سه دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی پس از سه روز انکار، سرانجام شلیک موشک به این هواپیما را پذیرفتند اما آن را به «خطای انسانی» نسبت دادند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل