افزایش تاسیس مدارس غیردولتی به وسیله مقام‌های آموزش و پرورش

یک رسانه داخلی از افزایش تاسیس مدارس غیردولتی در ایران به وسیله مقامات وزارت آموزش و پرورش خبر داد و تاکید کرد کیفیت آموزشی در مدرسه‌های دولتی کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد منتشر شد، درباره «تعارض منافع مسئولان آموزش و پرورش» از طریق تاسیس مدارس غیردولتی، نوشت که ممنوعیت مدرسه‌داری مسئولان آموزش و پرورش صرفا در محدوده جغرافیایی تحت مدیریت آن‌هاست.

این قانون جمهوری اسلامی به این معنی است که مقامات وزارت آموزش و پرورش می‌توانند در محدوده جغرافیایی خارج از مدیریت خود، مدارس غیردولتی تاسیس کنند.

تسنیم نوشت چنین امری «نه ‌تنها تعارض منافع موجود در آموزش‌ و‌ پرورش را حل نکرده» بلکه در نوع خود به این تعارض منافع دامن هم زده است.

این خبرگزاری افزود مدارس غیردولتی در وزارت آموزش و پرورش «دامنه نفوذ بسیار نیرومندی دارند» و برخی حامیان آن‌ها، افراد سرشناسی هستند و در شوراهای رسمی و مراجع تصمیم‌گیری این وزارت‌خانه حضور دارند.

بر اساس این گزارش، مدیران مدارس غیردولتی برخی مواقع حتی اجازه ورود بازرسان را به مدارس خود نمی‌دهند.

سال گذشته، روزنامه شرق در گزارشی درباره تعیین سقف ۴۸ میلیون تومان برای شهریه مدارس غیردولتی به نقل از یک کارشناس حوزه آموزش نوشت سقف شهریه در واقع با در نظر گرفتن فوق‌برنامه بیش از ۶۵ میلیون تومان است.

سال ۱۳۹۸، قدرت‌الله علیزاده، عضو وقت شورای سیاستگذاری و نظارت بر مدارس غیردولتی، اعلام کرد بیشتر این‌ مدارس در «شمال شهر تهران» و در محل سکونت مسئولان مستقر شده‌اند.

تسنیم نوشت ۸۰ درصد جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان ایران در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کنند و تمرکز امکانات خاص و معلمان توانمند در مدارس غیردولتی، موجب شده کیفیت مدارس دولتی افت کند.

این خبرگزاری دولت را به عدم حمایت از دانش‌آموزان در مدارس دولتی متهم کرده است.

«رفتار نامناسب با والدین و دانش‌آموزان در مدارس دولتی»، «دشوارتر شدن ورود به دانشگاه‌ها پس از تحصیل در مدارس دولتی» و «سرمایه‌گذاری آموزش و پرورش در مدارس خاص» از دیگر مواردی هستند که این گزارش بر آن‌ها تاکید کرده است.

گزارش تسنیم پس از آن منتشر می‌شود که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در اردیبهشت ماه وعده داد لایحه تقویت مدارس دولتی را به مجلس بفرستد.

موضوع مالکیت بعضی مقام‌های جمهوری اسلامی بر این مدارس نیز پیش‌تر از سوی رسانه‌ها و همچنین برخی مقام‌های رسمی مطرح و تایید شده است.

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق وزارت آموزش‌ و پرورش، تیر ماه سال ۱۳۹۷ برخی از این مدارس را متعلق به «وزرای آموزش و پرورش، معاونان وزرا و شخصیت‌های سیاسی حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام» عنوان کرد.

او گفت برخی از آن‌ها نیز برای «رد گم کنی» این مدارس را به نام همسرانشان ثبت کرده‌اند.

در آن زمان، اظهارات طیبه ماهروزاده، همسر غلامعلی حداد عادل، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ در یک برنامه تلویزیونی، با واکنش گسترده کاربران در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد.

دبیرستان پسرانه فرهنگ در منطقه سه تهران، اولین واحد از مجموعه مدارس موسسه مهر‌فرهنگ بود که سال ۱۳۷۱ به وسیله حداد عادل تاسیس شد.

او چند سال بعد واحد دخترانه این مدرسه را نیز راه‌اندازی کرد.

ماهروزاده که عضو شورای عالی آموزش و پرورش ایران است ضمن حمایت از ایده تاسیس مدارس غیرانتفاعی در حوزه علوم انسانی، انگیزه شخصی از تاسیس آن از سوی خانواده خود را «نبود مدارس باکیفیت برای ثبت‌نام فرزندش» عنوان کرد.

این استاد دانشگاه الزهرا گفت که تاسیس مدارس غیرانتفاعی متعلق به او و همسرش که در رسانه‌ها از آن به عنوان «لاکچری» ‌یاد شده است و اکنون نزدیک به ۱۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد، با توصیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دستور او برای اختصاص اعتبار از سوی دولت صورت گرفته است.

در زمینه وابستگی این مدارس به شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی، روزنامه فرهیختگان مهر ماه سال ۱۳۹۷ در گزارشی به نام‌هایی از جمله محمد امامی کاشانی،‌ محمدرضا مهدوی‌ کنی،‌ محمد خاتمی،‌ محسن هاشمی رفسنجانی،‌ غلامعلی حداد عادل، سعید حجاریان، محمدباقر قالیباف و یحیی آل‌اسحاق به عنوان برخی صاحبان مدرسه‌های غیرانتفاعی اشاره کرد.

فرهیختگان برخی از این مدارس را منتسب به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی از جمله «انجمن حجتیه»،‌ «نهضت آزادی» و «راست سنتی» دانست.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل