کارگران ساختمانی بازنشستگی پیش از موعد ندارند

یک فعال صنفی کارگران ساختمانی با انتقاد از شرایط شغلی کارگران ساختمانی گفت بیمه این کارگران به موانع جدی برخورد کرده و متوقف مانده است. او درباره برخوردار نبودن کارگران ساختمانی از مزایای بازنشستگی پیش از موعد نیز گفت آن‌ها حتی اگر بیمه‌ باشند، جان و سلامتی‌شان در خطر است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یک فعال صنفی کارگران ساختمانی کرمانشاه که او را محمدزاده معرفی کرد، نوشت در حالی‌ که کار کارگران ساختمانی یکی از سخت‌ترین و پرخطرترین مشاغل است و بیش از نیمی از حوادث کار کشور به این بخش مربوط می‌شود، در قانون جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

این فعال صنفی با بیان اینکه یک کارگر ساختمانی بعد از ۳۰ یا ۴۰ سال بیمه‌پردازی به دلیل توقف‌های گاه و بی‌گاه بیمه نمی‌تواند بازنشسته شود، تاکید کرد: «در واقع این کارگر تا زمانی که جان در بدن دارد باید کار کند.»

ایران‌اینترنشنال روز یک‌شنبه ۱۳ خرداد در گزارشی نوشت در ادامه اقدامات ضدکارگری جمهوری اسلامی، وزارت کار با ابلاغ دستورالعملی امکان بازنشستگی پیش از موعد کارگران را از بین برد.

۹ خرداد امسال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ دستورالعمل شماره ۵۷، تکلیف کارگران پیمانکاری را روشن کرد و همه مسئولیت را بر عهده پیمانکار گذاشت.

بر اساس این دستورالعمل، کارفرمای مادر هیچ مسئولیتی ندارد.

با اجرای این ابلاغیه، کارگری که در طول دوره اشتغال خود در یک کارگاه ثابت با چندین پیمانکار مختلف قرارداد داشته‌اند، در زمان بازنشستگی پیش از موعد ممکن است تا ابد معطل بمانند.

بیمه شده جدید نداریم

محمدزاده، فعال صنفی کارگران ساختمانی، خبر داد که در بسیاری از استان‌های کشور، در سال‌های اخیر حتی یک کارگر جدید بیمه نشده است.

او با بیان اینکه کارگران ساختمانی «اغلب پیر و از کار افتاده می‌شوند اما بازنشسته نمی‌شوند»، در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: «آن‌ها مجبور به ترک کار به دلیل مشکلات کهولت و بیماری می‌شوند، بدون اینکه ریالی مستمری بازنشستگی بگیرند.» 

پیش از این و در دی ماه ۱۴۰۲، اکبر شوکت، رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، گفت: «بیمه حدود ۳۰۰ هزار نفر در طول سه سال گذشته قطع شده است.»

او تاکید کرد: «هیچ کارگر جدیدی بیمه نمی‌شود و حدود ۵۰۰ هزار نفر در نوبت بیمه هستند.»

اردیبهشت‌ ماه امسال علی ضیایی، رییس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور از جان باختن دو هزار و ۱۱۵ کارگر و مصدوم شدن ۲۷ هزار کارگر به دلیل حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

ضیایی با بیان اینکه سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار تلفات حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد در سال گذشته ۹۸۳ نفر از قربانیان حوادث محیط‌های کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند که ۴۶/۵ درصد کل تلفات را در بر می‌گیرد.

پس از آن خبرگزاری ایلنا در گزارشی با انتقاد از «لاپوشانی آماری وزارت کار» نوشت این آمار به معنای مرگ ۵/۷۹ کارگر در هر روز سال است.

از: ایران اینترنشنال

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل