نماینده مجلس می‌گوید ایران باید در سال جاری بیش از ۲ میلیارد دلار بنزین وارد کند

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به مسئله ناترازی در حوزه انرژی گفت با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌شود ایران در سال جاری بیش از ۲ میلیارد دلار واردات بنزین داشته باشد که معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

ایران چند سال است به خاطر ناکامی در ساخت پالایشگاه‌های جدید و استهلاک پالایشگاه‌های موجود با کسری بنزین مورد نیاز در داخل کشور مواجه شده است و ناچار است از خارج از کشور بنزین وارد کند.

پیشتر هم حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، خبر داده بود سال ۱۴۰۲، دولت برای تامین بنزین کشور، دو میلیارد دلار بنزین وارد کرده که احتمالا ناچار است در سال جاری هم همین مقدار بنزین وارد کند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم هم با اشاره این‌که با وجود پیش‌بینی‌های انجام شده برای کاهش ناترازی انرژی وضعیت مطلوبی در کشور حاکم نیست پیشتر گفته بود: «بر اساس گزارش‌ها، ایران در سال ۱۴۰۲، دست‌کم دو میلیارد دلار بیشتر از سال ۱۴۰۰ واردات بنزین انجام داده است.»

با وجود این‌که به گفته حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، مصرف روزانه بنزین ۱۲۳ تا ۱۲۴ میلیون لیتر است، بر اساس اسناد منتشرشده‌ی وزارت نفت تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور به کمی بالاتر از ۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

با توجه به ارقام اعلامی از سوی حاجی‌بابایی مصرف سالانه بنزین کشور حدود ۴۵ میلیارد لیتر برآورد می‌شود، اما بررسی‌های ایران اینترنشنال نشان می‌دهد مجموع تولیدات پالایشگاه‌های کشور سالانه نزدیک به ۲۴ میلیارد و ۵۷۷ میلیون لیتر است که حدود ۲۰ میلیارد لیتر کمتر از مقدار مصرف سالانه کشور است.

گفته شده دولت برای جبران بخشی از این کسری، حجم عظیمی از مواد آروماتیک، شیمیایی و بنزین تولید پترشیمی‌ها را با بنزین مخلوط کرده تا تولید قابل تحویل به جایگاه‌های سوخت را به روزانه بیش از ۱۱۱ میلیون لیتر برساند.

دولت در این شرایط ناچار شده ناترازی مصرف و تولید را با واردات بنزین جبران کند، غلامرضا دهقان ناصرآبادی می‌گوید امسال ۲ میلیارد دلار بنزین وارد می‌شود اما بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان دهنده واردات ۴/۱ میلیارد دلار بنزین در سال جاری‌ است.

دهقان ناصرآبادی می‌گوید مسئله ناترازی در حوزه انرژی تنها به بنزین ختم نمی‌شود و در موضوع گاز، گازوئیل و برق نیز ایران دچار مشکل ناترازی است.

این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از سبد مصرف انرژی کشور به گاز وابسته است و در صورت بروز مشکل در تامین گاز به خاطر افت میادین گازی یا هر علت دیگری، تامین انرژی کشور با چالش جدی مواجه می‌شود.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل