نرسیدن کمک‌های مورد نیاز به اهالی سوادکوه با وجود گذشت یک هفته از سیل

اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد سیل‌زدگان سوادکوه در استان مازندران با گذشت یک هفته از وقوع سیلاب، از دسترسی به کمک‌های دولتی محروم‌ مانده‌اند. به دلیل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، ماشین‌آلات سنگین به روستاهای منطقه فرستاده نشده است.

به گزارش منابع محلی، سیل‌زدگان روستاهای رجه، ده میان و انارم با گذشت نزدیک به یک هفته از سیل سوادکوه بدون کمک‌رسانی رها شده‌اند.

سیل جاده‌های روستاهای منطقه را تخریب و شماری از خانه‌ها را زیر گِل و لای مدفون کرده است.

حجم زیاد گل و لای ناشی از وقوع سیل و طغیان رودخانه به اندازه‌ای بالاست که تخلیه آن نیاز به ماشین‌آلات سنگین دارد.

رانش زمین باعث ریزش خانه‌ها شده و نشست گل و لای، زمین‌های کشاورزی ساکنان را بلااستفاده کرده است.

منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند در یک هفته اخیر مردم محلی چندین بار از استانداری مازندران درخواست کمک کرده‌اند اما به دلیل هم‌زمانی سیل با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، تاکنون هیچ کمکی برای آنان فرستاده نشده است.

مردم سیل‌زده در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام از دیگر شهروندان مازندرانی در قائم‌شهر، پل سفید، بابل و ساری درخواست کمک و ارسال ماشین‌آلات سنگین کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از روستاهای سوادکوه در یک هفته گذشته از دسترسی به آب شرب محروم مانده‌اند.

رمضان غلامی اواتی، فرماندار سوادکوه، عصر روز جمعه هشتم تیر گفته بود با وجود سیل عظیمی که ۴۸ ساعت قبل از انتخابات رخ داد «خللی در این رویداد بزرگ سیاسی در هیچ یک از روستا‌ها ایجاد نشد».

یوسف نوری، استاندار مازندران نیز همان روز گفت با وجود بارندگی شدید، صندوق‌ها با استفاده از راه‌های جایگزین به روستاهای سوادکوه ارسال و انتخابات برگزار شد.

حسینعلی محمدی شیرکلایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، عصر روز سه‌شنبه ۱۲ تیر گفت پاک‌سازی ۵۶ روستای سیل‌زده شهرستان سوادکوه همچنان ادامه دارد.

به گفته او، ۱۲ روستا در شرایط حاد قرار داشتند که اکنون از حالت اضطرار خارج شده‌اند.


دوازدهم تیر، غلامعلی فخاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران از پیدا شدن پیکر دختری که در سیل سوادکوه ناپدید شده بود – پس از یک هفته جست‌وجو – خبر داد.

در جریان سیل سوادکوه دو شهروند کشته شدند که جسد آن‌ها در رودخانه تِلار در قائم‌شهر و رودخانه تازه‌آباد بهنمیر پیدا شد.

بارندگی‌های شدید سوادکوه از عصر روز پنجم تیر آغاز شد و ساعاتی بعد با طغیان رودخانه تلار، سیلی در منطقه پل‌سفید جاری شد که خسارت سنگینی به راه‌ها، زیرساخت‌ها، خانه‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی وارد کرد.

وقوع سیلاب در منطقه طالع‌رودبار منجر به ورود جریان شدید سیلاب واریزه‌ای و سقوط سنگ‌ها به سمت جاده شد که در پی آن تعدادی خودرو در سیلاب دفن شدند و جاده و محور فیروزکوه چندین روز مسدود شد.

پیش‌تر و در شامگاه ۲۴ خرداد، چالوس در استان مازندران شاهد بارندگی شدید و وقوع سیلابی بود که دست‌کم سه نفر در آن کشته شدند.

اواخر اردیبهشت امسال سیل و بارندگی شدیدی در استان خراسان رضوی رخ داد که در پی آن دست‌کم هفت شهروند کشته شدند.

پیش از آن و در جریان سیل‌های اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳ در استان سیستان و بلوچستان شماری از شهروندان کشته یا ناپدید شدند.

بی‌توجهی جمهوری اسلامی به زیرساخت‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و نبود سیستم مناسب شهری و کانال‌های آب باعث شده سیلاب‌ها و بارندگی‌های فصلی هر سال تلفات جانی و خسارات مالی چشم‌گیری بر جای بگذارند.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل