رابطه آلمان و ایران؛ پایان میراث مرکل در اتحادیه احزاب مسیحی

‫حذف 5 ابزار حمایتی تجارت ایران و آلمان‬‎

یک سند راهبردی در فراکسیون اتحادیه احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی خواستار تغییر اساسی در سیاست آلمان در قبال جمهوری اسلامی ایران شده است. این سند نقطه پایان بر میراث سیاسی آنگلا مرکل مبنی “تعامل” با ایران تلقی می‌شود.

سند راهبردی تازه  فراکسیون پارلمانی اتحادیه احزاب دمکرات و سوسیال مسیحی  روز دوم ژوئیه به تصویب این گروه رسید و با عنوان “رژیم ایران دشمن صلح، آزادی و زنان – برای یک سیاست جدید در قبال ایران” منتشر شد.

در این سند تصریح شده که “با این رهبران، جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها کاملا ضد آلمان است”.

فراکسیون پارلمانی خواسته تا با انجام تمهیداتی “رژیم ملایان تضعیف و منزوی شود تا به خشونت عریان در قبال مردم خود پایان دهد و از صدمه رساندن به منطقه و جهان جلوگیری شود” و در ادامه رئوس سیاست جدید خود در قبال ایران را اعلام کرده است.

در سند گروه پارلمانی نامی از توافق برجام که دولت آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین در حصول آن سهیم بود برده نشده است، اما بر لزوم تلاش برای توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تأکید شده است. این سند خواستار همکاری نزدیکتر رهبران ترویکای اروپایی شامل آلمان، فرانسه، بریتانیا  به همراه آمریکا برای در پیش گرفتن “راهبرد منسجم و قابل اجرا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای” و همچنین جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران شده است.

از دیگر رئوس سند فراکسیون احزاب مسیحی، تقاضای گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی اتحادیه اروپا است.

نمایندگان فراکسیون اتحادیه أحزاب دمکرات و سوسیال مسیحی همچنین خواستار ایجاد ائتلاف بین آلمان با کشورهای عربی میانه‌رو در خاورمیانه و عربستان سعودی شده‌اند.

سند راهبردی همزمان خواستار افزایش تحریم‌های ایران و مقابله با دورزدن آن از طریق کشورهای ثالث شده است.

فراکسیون پارلمانی با صراحت خواستار پیگرد قضایی روحانیون و افراد و نهادهایی شده که موجب آزار و اذیت زنان ایران می‌شوند.

سند همچنین ممنوعیت فعالیت هر مؤسسه‌ای را در آلمان خواستار شده که به عنوان منبع اطلاعات یا عامل نفوذی برای حکومت ایران کار می‌کند.

براساس گزارش سند راهبردی، موسسه اسلامی هامبورگ در این راستا فعالیت می‌کند و نمایندگان گروه پارلمانی خواستار تعطیلی هرچه سریعتر آن شده‌اند.

روزنامه آلمانی بیلد با انتشار رئوس این سند نوشته است :«رژیم ایران سال‌ها است که منابع مالی تروریسم را در سراسر جهان تامین می‌کند، خاورمیانه را بی‌ثبات کرده و می‌خواهد به همراه حماس و حزب‌ا‌لله، اسرائیل را نابود کند.»

بیلد در ادامه افزوده است که “در دوران صدراعظمی آنگلا مرکل، آلمان سیاست تعامل با ملاها را دنبال می‌کرد. ولی اکنون با این سند راهبردی نقطه پایانی بر آن گذاشته شده است.»

در این صفحه ویژه بیشتر بخوانید: مناسبات آلمان و ایران

آنگلا مرکل به مدت ۱۸ سال رهبر اتحادیه حزب دمکرات مسیحی آلمانو شانزده سال صدراعظم این کشور بود بود. در دوران او آلمان و ایران روابط نسبتا پایداری داشتند.

از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل