یک مقام صنفی دولت را عامل آشفتگی بازار دام و طیور دانست

دام و مشکلات تامین گوشت در ایران

دام و مشکلات تامین گوشت در ایران

یک مقام صنفی اقدامات و سیاست‌های نادرست وزارت کشاورزی را عامل کاهش دام در کشور و رونق واردات اعلام کرد و گفت که جبران زیان وارده به دامداران تا سه سال زمان نیاز دارد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران یکی از اقدامات نادرست را تخصیص نهاده برای شمار قابل‌توجه دامداران کوچک دانست و تاکید کرد کاهش جمعیت دامی کشور حاصل بی‌توجهی به واحدهای دامداری کوچک است.

احمد سلحشور به خبرگزاری ایلنا گفته است که در شرایط کنونی چاره‌ای غیر از واردات برای تثبیت بازار وجود ندارد چون بیشتر دام کشور از بین رفته است.

شماری از کارشناسان معتقدند سیاست‌های ضد تولید در ایران با هدف فراهم ساختن بسترهای رانت برای بخشی از جریانات مافیایی و پشت پرده صورت می‌گیرد. موضوعی که در مورد تهیه و تولید گوشت نیز به چشم می‌خورد به طوری که پس از مشکلات ایجاد شده برای صنعت دامداری در کشور و افزایش قیمت هرکیلوگرم گوشت قرمز به بالای ۷۰۰ هزار تومان، خبرگزاری دولتی ایرنا دوازدهم تیرماه در خبری اعلام کرد که هیات دولت سود بازرگانی واردات انواع گوشت قرمز را از ۲ و ۱۱ درصد به صفر کاهش داد.

واردات گوشت در ایران یکی از مواردی است که حتی پای رئیس دولت و سفرای کشورهای خارجی را نیز به این موضوع باز کرده است.

در همین رابطه ابراهیم رئیسی در سفر سال گذشته خود به آفریقا قرارداد معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز کنیایی را امضا کرد تا سوغات او آفریقا گوشت قرمز باشد.

پس از آن نیز ۲۳ شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بود که سفیر ایران در کنیا، با اشاره به آغاز ارسال محموله‌های گوشت گرم گوسفندی از این کشور آفریقایی به ایران تاکید کرد که می‌خواهیم در صورت امکان دام زنده نیز از کنیا به ایران وارد کنیم.

در سوی دیگر و در رسانه‌ها صحبت از «مافیای گوشت» است و روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان «سود نجومی مافیای گوشت» از دست‌های پشت پرده برای برهم زدن نظم عرضه و تقاضا در کشور نوشته است.

آمارهای رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که روند تولید گوشت قرمز در کشور از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شروع شده و این روند به صورت آهسته و پیوسته تا امروز ادامه داشته است.

صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل