وام ۸۰۰ میلیونی مسکن با سود ۲/۱ میلیارد تومانی 

دولت میزان وام مسکن را افزایش داد.

دولت میزان وام مسکن را افزایش داد.

خبرگزاری تسنیم وابسته به نهادهای امنیتی در ایران اعلام کرد که شورای عالی مسکن وام نهضت ملی مسکن را به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داده اما متقاضیان باید این وام را با دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان سود بازگردانند.

هادی عباسی، معاون وزیر راه در همین رابطه گفته است که اقساط این وام در دوسال اول ماهانه پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

عباسی همچنین گفته که بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند.

بنابر این گزارش میزان وام مسکن در حالی افزایش پیدا کرده است که شماری از کارشناسان بارها از بی تاثیر بودن آن در خانه‌دار شدن مردم سخن گفته بودند. رسانه‌ها نیز از اقساط بالای این وام و ناتوانی بخش قابل توجهی از مردم برای پرداخت اقساط نوشته بودند.

در همین رابطه خبرگزاری «تسنیم» بهمن ماه سال گذشته از سیاست‌‌های مسکن انتقاد کرده و نوشته بود که وام نزدیک به یک میلیارد تومانی مسکن در خانه‌دار شدن مردم بی تاثیر است.

تسنیم تاکید کرده بود که به‌دنبال افزایش قیمت اوراق حق‌تقدم وام مسکن، با وام خرید ۹۶۰ میلیون تومانی بانک مسکن پس از کسر هزینه خرید اوراق می‌توان ۴ متر خانه در منطقه یک تهران خریداری کرد.

تاکید معاون وزیر راه به سهم ۲۰ درصدی وام مسکن از تسهیلات بانک‌ها در حالی است که روزنامه دنیای اقتصاد اسفند ماه سال گذشته در گزارشی نوشته بود که منابع موجود در حوزه وام مسکن در بانک‌ها به صورت دستوری یا طرق دیگر، با اولویت «پرداخت به پروژه‌های مسکن‌سازی دولتی»، به مصرف می‌رسد.

در این گزارش تاکید شده بود که شاهد «جاماندگی قدرت خرید وام مسکن از قیمت خانه» هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور هستیم. نویسنده این گزارش تاکید کرده بود که سیاستگذار تصور می‌کند، «وام خرید خانه فقط در تهران کارآیی خود را از دست داده و در خیلی از شهرهای کشور همچنان اثرگذار است.»

این روند در بازار مسکن ایران در حالی است که اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی از رسیدن میانگین قیمت مسکن تهران به مرز ۸۶ میلیون تومان در خرداد ماه سال جاری حکایت دارد. بنابر گزارش‌ها در خرداد ماه، میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۵ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۱/۴ درصد و نسبت به خرداد پارسال ۹/۷ درصد بیشتر است.

گفتنی است این آمار و ارقام در حالی از سوی مقامات جمهوری اسلامی و نهادهای دولتی اعلام می‌شود که حداقل دریافتی کارگران و بخش قابل توجهی از کارمندان زیر ۱۵ میلیون تومان است و تورم سالهای اخیر باعث شده تا سهم خوراکی‌ها از سبد هزینه خانوار به بالای ۶۵ درصد برسد. کارشناسان و تشکل‌های مستقل نیز خط فقر در ایران را در تهران بالای ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای بزرگ را در محدوده ۲۵ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل