پزشکیان با کدام وعده‌ها رییس‌جمهوری شد

با اعلام نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رییس دولت جمهوری اسلامی انتخاب شد. نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی خود مثل سایر نامزدها با دغدغه‌های شهروندان در حوزه‌های اقتصاد، معیشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو بود.

حالا حامیان پزشکیان هستند و وعده‌هایی که او داده؛ از افزایش قیمت بنزین، تا کاهش سقف معافیت مالیاتی. گرچه پزشکیان در مناظرات و تبلیغات خود، مثل حسن روحانی یا ابراهیم رئیسی، وعده ویژه‌ای نداد و بیشتر توان تبلیغی‌اش را روی انتقاد از وضعیت فعلی و دولت‌های گذشته متمرکز کرد.

این گزارش، برخی از مهم‌ترین وعده‌های او را بررسی کرده است.

پزشکیان، سیاست و معیشت

در حوزه اقتصادی، ترجیع‌بند وعده‌های پزشکیان در برنامه‌های تبلیغاتی دوری از اقتصاد دستوری بود.

او گفت با کمک کارشناسان اقتصادی رابطه مالی بین‌المللی جمهوری اسلامی را برقرار خواهد کرد؛ با این حال درباره راه برقراری مجدد این رابطه توضیح بیشتری نداد.

برجام نامزد اصلاح‌طلبان وعده داد راجع به برجام با کمیسیون‌ امنیت مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت (احتمالا منظورش شورای عالی امنیت ملی بوده است) تا رسیدن به زبان مشترک صحبت خواهد کرد.

تحریم پزشکیان در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بارها اهمیت تحریم‌های خارجی را تایید کرد.

با این حال او در دومین مناظره انتخاباتی دور دوم گفت: «هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم بلکه باید ببینیم ما چه می‌دهیم و آن‌ها چه می‌دهند.»

اف‌ای‌تی‌اف گره اصلی در رابطه مالی عادی جمهوری اسلامی با جهان، قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی موسوم به «اف‌ای‌تی‌اف» است.

یکی از وعده‌های اصلی پزشکیان، تلاش برای خروج از این لیست است. او راهکار خاصی برای خروج از این لیست ارائه نداد اما گفت: «اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا است. اگر قبولش نکنیم، نمی‌توانیم وارد بازی‌های بین المللی بشویم. بانک‌ها به خاطر آن ما را بازی نمی‌دهند.»


مسعود پزشکیان در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی

رشد اقتصادی– پزشکیان رشد اقتصادی هشت درصدی طبق برنامه توسعه را منوط به جذب سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی دانست. به گفته او این ۲۰۰ میلیارد دلار سالانه از طریق باز کرد مرزها و ایجاد ارتباط با دولت‌های منطقه محقق خواهد شد.

آزاد‌سازی نرخ ارز– به گفته نامزد جریان اصلاحات، دولت باید تنها به بخش دارو و کالاهای اساسی ارز دولتی پرداخت کند. به اعتقاد او، در سایر بخش‌ها باید قیمت ارز بدون دخالت دولت و از سوی بازار کشف شود.

یارانه نقدی– پزشکیان که سال ۱۳۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی قم گفته بود «یارانه ۴۵ هزار تومانی کمر کشور را خرد کرده»، در جریان مناظرات انتخاباتی گفته‌های پیشین خود را تکذیب کرد.

او در جریان رقابت‌های انتخاباتی درباره پرداخت یارانه نقدی به اینکه یارانه‌ها باید با عدالت پرداخت شوند، بسنده کرد.

سیاست رابین‌هودی پزشکیان درباره یارانه‌های نقدی موضع گیری صریحی نداشت و عدد مشخصی اعلام نکرد.

او گفته‌های کلی و غیر‌قابل سنجشی درباره یارانه ها داشت؛ از جمله اینکه: «از پولدارها یارانه را خواهم گرفت و به کسانی که ندارند می‌دهم.»

بنزین در دور دوم انتخابات، علی عبدالعلی‌زاده، رییس ستاد پزشکیان، رسما از افزایش قیمت بنزین حرف زد.

عبدالعلی‌زاده حتی به قیمت احتمالی هم اشاره کرد و گفت: «کارشناسان می‌گویند قیمت بنزین باید ۵۰ هزار تومان باشد؛ درست است؟»

خود پزشکیان هم افزایش قیمت را رد نکرد اما در مناظره ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تاکید کرد «بدون رضایت مردم» این کار را نخواهد کرد.

خودرو پزشکیان در دومین مناظره دور دوم انتخابات صراحتا گفت: «من واردات خودرو را آزاد می‌کنم.»

حقوق و دستمزد– نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان با اشاره به عدم افزایش حقوق و دستمزد در دولت‌های روحانی و رئیسی با نرخ تورم، تلویحا وعده افزایش حقوق و دستمزد با نرخ تورم را ارائه کرد.

کاهش مالیات‌ها شخص پزشکیان در بازار شوش تهران وعده داد از اقشاری که تحت فشار هستند مالیات دریافت نکند.

علی طیب‌نیا، مشاور اقتصادی او هم وعده داد در دولت پزشکیان، سقف معافیت مالیاتی افزایش خواهد یافت.

استخدام پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی خود بارها به استخدام نیروهای همسو از نظر سیاسی انتقاد کرد. او تلویحا وعده داد در دولت او استخدام‌ها «بر اساس شایستگی» خواهد بود «نه نزدیکی سیاسی» به او.

شفافیت پزشکیان در دور اول انتخابات و در جمع اصلاح‌طلبان نسبت به رانت اطلاعاتی که بیشتر در بازار بورس موضوعیت دارد انتقاد کرد.

او ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ گفت: «اینکه یکی رانت اطلاعاتی دارد و دیگری فاقد چنین رانتی است به معنای بی‌عدالتی است. اطلاعات باید شفاف و آزاد باشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.»

بورس در تبلیغات انتخاباتی، پزشکیان وعده داد جلوی دخالت دولت در بورس را خواهد گرفت. او گفت ثبات را به بورس تهران باز می‌گرداند و کسری دولت را از بورس جبران نخواهد کرد.

مسکن پزشکیان و رییس ستادش هر دو منتقد طرح‌هایی مثل ساخت مسکن مهر یا مسکن هستند. آن‌ها هیچ طرح خاصی برای مسکن حمایتی ندارند و به جای آن معتقدند دولت نباید در این بازار ورود کند.

تورم نهمین رییس دولت جمهوری اسلامی، در تبلیغات انتخاباتی مثل همه نامزدهای دیگر تاکید کرد که تورم باید کنترل شود.

او راهکار مشخصی برای کنترل تورم ارائه نکرد اما دلایل تورم فعلی را چاپ پول، کسری بودجه و ناترازی مالی دانست.

با این حساب او برای کنترل تورم باید سیاست جدیدی درباره این سه مورد در پیش بگیرد.

پزشکیان، سیاست و جامعه

یکی از مسائل محوری تبلیغات انتخاباتی، «حجاب اجباری» بود؛ موضوعی که به خصوص پس از وقایع سال ۱۴۰۱، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجاب اجباری– در رقابت‌های انتخاباتی، پزشکیان وعده صریحی درباره گشت‌های ارشاد نداد اما اشارات و انتقادات غیر‌مستقیمی مطرح کرد.

او در شبکه ایکس، در پاسخ به هواداری که از او خواسته بود برای مقابله با «گشت ارشاد» تضمین دهد، نوشت تضمین می‌دهم تمام دولت در برابر «گشت‌های اجباری» بایستد.

او «طرح نور» – طرح فراجا برای تشدید گشت‌های ارشاد – را طرح سیاهی نامید و در یک برنامه تبلیغاتی گفت: «همه خانواده من با حجاب هستند. عروس‌ها و خواهرهایم باحجاب و چادری هستند.»

با این حال او گفت که «با زور نمی‌توان زنان را باحجاب کرد».

پزشکیان در یکی از مناظرات هم گفت: «اگر اشکالی هست، دختران و زنان ایران را ما تربیت کردیم. به‌جای نقد خودمان به آن‌ها می‌تازیم.»

سانسور– پزشکیان در حوزه فرهنگ، با اصل سانسور که در ادبیات جمهوری اسلامی آن را «ممیزی» می‌نامند مشکلی ندارد. او در سومین مناظره دور اول انتخابات گفت: «ممیزی‌ها نباید سلیقه‌ای باشد و باید شفاف و طبق قانون ممیزی انجام شود.»

هنر در این بخش پزشکیان وعده داد موانعی که هنرمندان را به تولید آثار زیرزمینی کشانده، حذف کند.

او همچنین گفت اختیار را به خانه سینما و خانه تئاتر – دو تشکل غیر دولتی و صنفی این حوزه‌ها – باز خواهد گرداند.


تصویری از گذشته مسعود پزشکیان

زنان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان وعده داد نگاه برابر به زن و مرد را از دوره کودکی آموزش خواهد داد.

پزشکیان همچنین وعده داد لایحه تامین امنیت زنان را پیگیری خواهد کرد.

او گفت نگاه درجه دو به زنان – در اختصاص پست و مناصب دولتی – را حذف خواهد کرد.

پزشکیان آذر ماه سال ۱۳۹۳، در جریان یک برنامه تلویزیونی گفت پیش از اینکه حجاب اجباری در قوانین جمهوری اسلامی بیاید، او حجاب اجباری را در دانشگاه‌هایی که حضور داشت، اجباری کرده بود.

این موضوع را شاهدان عینی که با او در دانشگاه تبریز هم‌دوره بودند تایید کرده‌اند.

فیلترینگ– پزشکیان ضمن وعده توسعه زیر‌ساخت‌های اینترنت در کشور گفت در برابر فیلترینگ و فیلترشکن خواهد ایستاد.

او در یک مناظره انتخاباتی با انتقاد از فروش فیلترشکن در ایران گفت که با رواج فیلترشکن، امکان رصد و تشخیص کاربران اینترنت و به تبع آن کنترل آن‌ها از بین خواهد رفت.

نامزد اصلاح‌طلبان گفت در همه کشورهای دنیا در مواقع خاصی اینترنت بسته یا کنترل می‌شود اما به اعتقاد او در شرایط عادی، فیلترینگ باید کاهش یابد.

تبعیض آموزشی پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی خود منتقد پایین بودن کیفیت آموزشی در مدارس دولتی بود. او معتقد است ۷۰ درصد دانش‌آموزانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند پایشان به دانشگاه نمی‌رسد زیرا این مدارس فاقد امکانات هستند.

اخراج دانشجویان و اساتید– او در یک تجمع انتخاباتی در ورزشگاه تختی تبریز گفت: «من از حقوق دختران، زنان، اساتید و دانش‌آموزان و دانشجویان دفاع می‌کنم و اجازه نمی‌دهم دانشجو و استاد را از دانشگاه اخراج کنند.»

پزشکیان در دهه ۸۰ در یکی از گفت‌و‌گوهای خود به سابقه‌اش در اجرای «انقلاب فرهنگی» نیز اشاره کرد و گفت انقلاب فرهنگی از دانشکده‌ پزشکی دانشگاه تبریز و پس از اینکه «چپ‌ها را از دانشگاه بیرون انداختند» شروع شد.

او گفت: «انقلاب فرهنگی از دانشکده ما شروع شد … چپی‌ها جلسه ما را به هم زدند. ما دانشگاه را بستیم و آن‌ها را بیرون ریختیم ….»

دریاچه ارومیه– پزشکیان هفتم تیر ماه صراحتا وعده داد که دریاچه ارومیه را نجات خواهد داد.

به نظر نمی‌رسد نهمین رییس دولت در جمهوری اسلامی راه سختی در پیش رو داشته باشد.

او مثل روسای جمهوری گذشته وعده خاصی نداده است که منتقدان بتوانند با استناد به آن، او را در آینده نقد کنند.

پزشکیان در تبلیغات، برای جذب آرا روی انتقاد از سه سال دولت رئیسی تمرکز کرد و مشخصا برنامه و وعده‌ای ارائه نداد.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل