“تلخ‌ترین لحظات” یک دیپلمات سوئدی در زندان اوین

یوهان فلودروس، شهروند سوئدی در مصاحبه‌ای در باره تلخ‌ترین لحظات دوران حبس خود در زندان اوین سخن گفته است. او همراه با یک شهروند سوئدی دیگر، با حمید نوری، دادیار سابق تهران که در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، مبادله شد.

تصویر از آرشیو
تصویر از آرشیو عکس: Hossein Yarahmadi/Mizan News Agency/AP/dpa/picture alliance

یوهان فلودروس، دیپلمات آزاد شده سوئدی، پس از گذراندن نزدیک به ۸۰۰ روز در زندان اوین، “تاریک‌ترین لحظات” دوران حبس خود و چگونگی زنده ماندن از آنها را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تشریح کرده است..

فلودروس و یک تبعه سوئدی دیگر در اواسط ماه ژوئن با حمید نوری مبادله شد. نوری دادیار سابق در قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام دست‌داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از این دیپلمات ۳۳ ساله وقتی در مورد حال و احوالش سوال می‌شود می‌گوید: “من خوبم.” “خانواده من هر کاری که می‌توانستند انجام دادند تا وقتی برگشتم ورودی آرام و خوشایند داشته باشم.”

فلودروس در آوریل ۲۰۲۲ هنگامی که قصد داشت از تعطیلات با دوستانش به خانه بازگردد، در ایران دستگیر شد.

او در توضیح جزئیات روند بازداشت خود می‌گوید هنگامی که قصد داشته است به دوستان خود پیامک بزند تا اطلاع دهد که به فرودگاه رسیده است، یک شخص با گرفتن تلفن همراه او، گفته است که نمی‌تواند پیامی ارسال کند و این کار ممنوع است.

انتقال به زندان اوین و اولین حضور او در برابر قاضی

این دیپلمات اتحادیه اروپا می‌گوید پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است.

فلودروس می‌گوید: «من مجبور شدم لباس هایم را در بیاورم و لباس زندان را بپوشم، اسنادی را امضا کنم. من را با چشم بند از راه‌روهای زندان بزرگ عبور دادند. نمی‌توانستم ببینم کجا می‌روم، فقط می‌توانستم پاهایم را روی زمین ببینم.»

او در ادامه گفته است که پس از دو سه روز تنهایی به منظور رسیدگی به پرونده‌اش در مقابل قاضی قرار گرفته است.

فلودروس در خصوص اولین رویارویی  با قاضی می‌گوید: «من خیالم راحت شد چون فکر می‌کردم این اشتباه که مرا بازداشت کردند بالاخره برطرف خواهد شد. اما در عوض، این مرد به من گفت که من به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران متهم هستم و در همان لحظه همه چیز مقابل چشمانم سیاه شد.»

قاضی رسیدگی به پرونده این دیپلمات سوئدی اظهار کرده است که قرار است او چند روزی مهمان آن‌ها در زندان باشد، اما مدت زمان این چند روز، به دو سال و دو ماه ختم شد.

احساس ناامیدی در انفرادی زندان اوین

فلودروس گفته است که او دو ماه اول را در سلول انفرادی «پر از سردرگمی، ترس و ناامیدی» گذرانده و سپس به یک سلول جمعی منتقل شده است.

او می‌گوید: «من توانستم آزادانه با دیگر زندانیان صحبت کنم. وقتی به آنها گفتم چه بلایی سرم آمده و کیستم، گفتند: یوهان! تو گروگان هستی.»

درحالی که در ماه دسامبر ۲۰۲۳، حکم حبس ابد حمید نوری ایرانی به دلیل نقش او در اعدام‌های گروهی زندانیان تهران در سال ۱۳۶۷ توسط دادگاه تجدیدنظر سوئد تایید شده بود، همزمان فلودروس نیز در دادگاه ایران به “فساد فی الارض” متهم شد، یکی از جدی‌ترین اتهامات در ایران که می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد.

فلودروس می گوید: «خیلی زود می‌دانستم که تنها راهی که می‌توانم دوباره خانواده و عزیزانم را ببینم، تبادل زندانیان است.»

 سوئد اولین کشوری نیست که چنین تصمیمی گرفته، اما او تنها زمانی که به فرودگاه تهران منتقل شد، واقعاً مطمئن شده است که آزادی‌اش نزدیک است.

هنگامی که او به محض ورود به استکهلم از هواپیما خارج شد، در برابر دوستش زانو زد و در مقابل اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد از دوست خود خواستگاری کرد.

فلودروس می‌گوید: «می‌خواهم به زندگی‌ای که قبلاَ با نامزدم داشتیم برگردم. دو سال و دو ماه از ما دزدیده شد و اکنون می خواهیم آنها را پس بگیریم.»

از: دویچه وله 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل