ابهام‌ها درباره آمار رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

نتایج رسمی دور دوم انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۱۴۰۳ اعلام شد. در این دور هم مثل دور اول، درباره اعداد اعلام‌شده تردیدهای جدیدی وجود دارد. در حالی که آمارهای رسمی از افزایش میزان مشارکت خبر می‌دهند، مشاهدات شهروندان چیز دیگری می‌گویند.

درحالی طبق آمارهای رسمی، نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات، حدود ۱۰ واحد درصد افزایش داشته که تصاویر و مشاهدات شهروندان که آنها را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند، نشان می‌دهد تغییر محسوسی در دور دوم نسبت به دور اول وجود نداشته است.

از طرفی، جهش عجیب تعداد آراء در پروسه اعلام نتایج تدریجی توسط وزارت کشور هم مورد توجه ناظران قرار گرفته است.

طبق آمار رسمی، سعید جلیلی در دور اول و دوم انتخابات ۱۴۰۳، به ترتیب حدود ۹/۵ میلیون و ۱۳/۵ میلیون رای کسب کرد.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز نامزد شده بود که جمعا ۴/۲ میلیون رای کسب کرده بود.

در واقع آمار رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید رای جلیلی در دور اول انتخابات ۱۴۰۳، پس از بیش از ۱۰ سال، حدود ۵/۳ میلیون، یعنی ۱۲۷ درصد نسبت به انتخابات سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است.

دقیقا مشخص نیست این تحول بزرگ در سبد رای جلیلی از کجا ناشی است؟

طبق آمار رسمی، رای جلیلی در دور دوم نسبت به انتخابات سال ۹۲، حدود ۹/۴ میلیون، برابر با ۲۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

تعداد رای سعید جلیلی در دور اول ۹/۵ میلیون و در دور دوم ۱۳/۵ میلیون گزارش شده است. این یعنی در دور دوم حدود چهار میلیون رای به پایگاه رای او افزوده شده است.

محمدباقر قالیباف، نامزد حذف شده جریان اصول‌گرا در دور نخست انتخابات، در دور دوم از جلیلی حمایت کرد؛ هر چند بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که بخش بزرگی از رای قالیباف در دور نخست، در دور دوم به سمت پزشکیان متمایل شد.

قالیباف حدود ۳/۴ میلیون رای داشت. به نظر می‌رسد در اعلام نتایج نهایی، تعداد آرای قالیباف افزوده شده است.

اصلاح‌طلبان و برآورده کردن آرزوی خامنه‌ای

جمع آرای اخذ شده در دور اول که نشان‌دهنده نرخ مشارکت حدود ۴۰ درصدی بود، با همه ابهامات طبق آمار رسمی ۲۴/۵ میلیون رای بود.

در دور دوم مجموع آرای اخذ شده طبق آمار وزارت کشور به ۳۰/۵ میلیون رسید. یعنی حدود شش میلیون رای به آمار قبلی اضافه شد.

وزارت کشور تعداد آرای پزشکیان را در دور اول حدود ۱۰/۴ میلیون اعلام کرد. این عدد در دور دوم به ۱۶/۴ میلیون رسید. یعنی حدودا همان اختلاف جمع آرای دور دوم نسبت به دور اول که حدود شش میلیون رای است.

علاوه بر تردید‌هایی که درباره آمار رسمی اعلام شده در دور اول و دوم مطرح شده است، این رُندی اعداد در دور دوم نسبت به دور اول نیز قابل توجه است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که چند روز بعد از اعلام نتایج دور اول، به طرز کم‌سابقه‌ای سکوت کرد، پیش از انتخابات دور دوم در اظهار نظری کوتاه، شکست تاریخی و کمترین نرخ مشارکت مردم در انتخابات را پذیرفت اما در همان دیدار آرزو کرد نرخ مشارکت در دور دوم بالاتر برود.

او صبح روز رای‌گیری دور دوم نیز پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، پیش‌بینی کرد نرخ مشارکت نسبت به دور اول بهبود پیدا کند.

با اعلام نرخ مشارکت دور دوم، نصف شدن تعداد آرای باطله و افزایش شش میلیونی مجموع آرا، در حالی که هیچ گزارش مستقلی افزایش نرخ مشارکت را در دور دوم نسبت به دور اول تایید نمی‌کند، همه در جمهوری اسلامی راضی هستند.

تعداد رای جلیلی از چهار میلیون سال ۱۳۹۲ به ۱۳/۵ میلیون رسیده است. پزشکیان با شش میلیون رایی که در دور دوم به دور اول اضافه شد، به عنوان نهمین رییس‌جمهوری تعیین شد و ۱۰ واحد درصد هم به نرخ مشارکت در دور دوم افزوده شد. درست همان‌طور که خامنه‌ای آرزو کرده بود.

ایران اینترنشنال 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل