احضار گسترده پرستاران معترض در نقاط مختلف کشور

خبرگزاری هرانا – دبیرکل خانه پرستار اعلام کرد که در ماه‌های اخیر، ده‌ها پرستار به دلیل شرکت در اعتراضات صنفی در نقاط مختلف کشور از جمله مازندران، کرمان و کرمانشاه احضار و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، پرستاران در استان‌های مختلف به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی با احضاریه‌های هیات رسیدگی به تخلفات مواجه شده‌اند.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، اظهار داشت: “در مازندران، همکاران ما به هیات تخلفات احضار شده‌اند و تخلف اصلی آن‌ها شرکت در تجمعات غیرقانونی عنوان شده است. این سیاست در سراسر کشور اجرا می‌شود و حدود ۶۰ پرستار در کرمان و تعدادی نیز در کرمانشاه احضار شده‌اند.”

وی افزود: “پرستاران شرکتی که قراردادهای کوتاه‌مدت دارند، با اعتراض به شرایط کاری، قراردادشان تمدید نمی‌شود و اخراج می‌شوند. پرستاران رسمی نیز احضار و تنبیه می‌شوند. این فشارها از تذکر شفاهی شروع شده و تا تذکر کتبی، کسر حقوق، تنزل رتبه، تبعید و اخراج ادامه می‌یابد.”

پرستاران در ماه‌های اخیر خواسته‌های قانونی و حداقلی خود را مطرح کرده‌اند. این خواسته‌ها شامل اجرای دقیق قانون تعرفه‌گذاری، حذف اضافه‌کار اجباری با دستمزد مناسب و پرداخت به موقع مطالبات مزدی است، با این حال، این مطالبه‌گری منجر به فشارهای حداکثری بر آن‌ها شده است.

شریفی مقدم تصریح کرد: “هیچ‌کدام از این خواسته‌ها غیرقانونی یا خارج از عرف نیست. پرستاران نمی‌گویند چرا به ما ماهی ۱۰۰ میلیون تومان حقوق نمی‌دهید، بلکه خواسته‌هایشان در چارچوب قانون و عدالت است.”

گفتنی است، طبق مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار، حق تشکل‌یابی آزادانه و اعتراض صنفی به عنوان یک حق بدیهی نیروی کار به رسمیت شناخته شده است، اما در ایران، پرستاران به دلیل اعتراض به شرایط شغلی تحت فشار قرار می‌گیرند و گاهی یک تجمع ساده صنفی منجر به برخوردهای حراستی، تهدید و اخراج می‌شود.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل