ایران اینترنشنال؛ مجتبا پورمحسن: افشای هویت مغز متفکر ترورهای وزارت اطلاعات در خارج از ایران

مجتبا پورمحسن، ایران اینترنشنال

بر اساس اطلاعاتی که به ایران‌اینترنشنال رسیده، «سیدیحیی حسینی پنچکی» با اسم مستعار «سیدیحیی حمیدی»، معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، طراح اصلی عملیات‌ این وزارت‌خانه برای ترور مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور است.

ایران‌اینترنشنال برای اولین‌بار هویت این فرد را افشا می‌کند.

یک منبع در وزارت دفاع جمهوری اسلامی گفت حسینی پنچکی از نسل جدید مدیران اطلاعاتی مورد اعتماد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در کنار سازمان اطلاعات سپاه پاسداران سال‌هاست که مجری مهم‌ترین فعالیت‌های خرابکارانه جمهوری اسلامی در خارج کشور بوده‌ است اما اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد وزارت اطلاعات از ساختاری منجسم‌تر از سپاه پاسداران برای عملیات‌های برون‌مرزی برخوردار است.

«سیدیحیی حسینی پنچکی» کیست؟

یحیی حسینی پنچکی متولد سوم بهمن ماه سال ۱۳۵۳ در کرج است.

او دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد تبریز است و دو مقاله از او در نشریات علمی منتشر شده؛ یکی «نقش شایعات و تهدیدات هیبریدی در محیط امنیتی» که در فصل‌نامه امنیت ملی وزارت دفاع منتشر شده و دیگری مقاله‌ای با عنوان «تروریسم تکفیری در فضای سایبری و راهکارهای مقابله با آن» که در فصل‌نامه مطالعات راهبردی فضای سایبر متعلق به دانشگاه عالی دفاع ملی به چاپ رسیده است.

حسینی پنجکی به دلیل مشارکت در توطئه بمب‌گذاری در پاریس در سال ۹۷، از طرف اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم شده است. هدف این توطئه، بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس بود اما با کشف پلیس، برنامه اجرایی نشد.

او در وزارت اطلاعات، ستاد «شهید سلیمانی» را بنیان‌گذاری کرده که در همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی و با کمک نیروهای سپاه پاسداران در جهان عملیات خرابکاری انجام می‌دهد.

نام این ستاد به برنامه جمهوری اسلامی برای گرفتن انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه، اشاره دارد.

به گفته یک منبع اطلاعاتی، یحیی حسینی، ارتباط بسیار نزدیکی با سپاه پاسداران دارد و حتی بارها به سوریه و لبنان سفر کرده و با حزب‌الله و نیروی قدس از طریق تبادل اطلاعات بین وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران و تیم‌های عملیاتی‌شان همکاری می‌کند.

با این حال، بر اساس اظهارات این منبع، مقام‌های ارشد سپاه پاسداران، چندان میانه خوبی با جاه‌طلبی‌های این مقام ارشد وزارت اطلاعات ندارند. 

یحیی حسینی علاوه بر معاون امنیت داخلی، مسئول میز اسرائیل در وزارت اطلاعات نیز هست.

یک منبع اطلاعاتی به ایران‌اینترنشنال گفت که این مسئولیت مضاعف، نتیجه تصمیم علی خامنه‌‌ای است. رهبر جمهوری اسلامی به فعالیت‌های تهاجمی علیه اسرائیل اولویت داده، و در نتیجه منابع مالی و انسانی بیشتری به این بخش اختصاص یافته است.

پیش از حسینی پنجکی، سعید هاشمی مقدم، معاونت امنیت داخلی وزارت اطلاعات را بر عهده داشت.

هاشمی مقدم ۶۲ ساله، از مدیران قدیمی‌تر وزارت اطلاعات، نیز پس از افشای توطئه بمب‌گذاری پاریس، تحت تحریم اتحادیه اروپا و بریتانیا قرار گرفت. در حال حاضر اگر چه معاونت امنیت داخلی همچنان در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد، اما نام حسینی پنجکی هنوز به این فهرست افزوده نشده است.

سازوکار تروریستی وزارت اطلاعات چگونه است؟

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از دو مسیر مختلف نیروهایش را برای عملیات به خارج از کشور می‌فرستد.

اولین مسیر، اعزام ماموران اطلاعاتی در پوشش وزارت امور خارجه است. بسیاری از این ماموران در سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی مستقرند.

مسیر دوم، اعزام ماموران نظامی-اطلاعاتی با پوشش فعالیت تجاری است.

این افراد نقشه‌های ترور، آدم‌ربایی و خرابکاری را طرح‌ریزی می‌کنند اما اجرای نقشه‌ها معمولا بر عهده نیروهای نیابتی است تا ردی از وزارت اطلاعات باقی نماند. قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر، پیمانکاران اصلی این وزارتخانه‌ محسوب می‌شوند.

بر اساس این سازوکار، وزارت اطلاعات عملیات‌ متعددی در خاک اروپا انجام داده است. یکی از مهم‌ترین‌ این برنامه‌ها، توطئه برای بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس بود که اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش، آن را طراحی کرده بود.

این توطئه ناکام ماند و پس از دستگیری اسدی، او به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما بروکسل او را با یک شهروند بلژیکی زندانی در ایران مبادله کرد.

عملیات دیگر، ترور محمدرضا کلاهی صمدی، عضو سازمان مجاهدین خلق بود. او به دست داشتن در بمب‌گذاری هفتم تیر در ساختمان حزب جمهوری اسلامی متهم بود و مدت‌ها با هویتی دیگر زندگی می‌کرد.

او ۹ سال پیش مقابل خانه‌اش در شهر آلمیره هلند کشته شد.

دو سال بعد احمد مولا نیسی، از فعالان سیاسی عرب، در شهر لاهه هلند به قتل رسید.

روزنامه تایمز خبر داد حلقه ارتباطی وزارت اطلاعات با این دو ترور، رضوان تقی، تبهکاری مراکشی‌الاصل بوده است.

ترور سعید کریمیان، مدیر شبکه جم تی‌وی و حذف مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی جعبه‌ سیاه هر دو در استانبول، کار همین شاخه وزارت اطلاعات بود.

یک روزنامه‌نگار اهل ترکیه چهار سال پیش فاش کرد که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات یک روز پیش از قتل مسعود مولوی با او تلفنی صحبت و او را تهدید کرده بود.

آذری جهرمی، با نام مستعار جواد ناظریان کارمند رسمی وزارت اطلاعات است.

سازمان امنیت ترکیه، میت، محمدرضا ناصرزاده کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در ترکیه را به دلیل نقش‌آفرینی در ترور مولوی دستگیر کرد، اما او زود آزاد شد و به ایران برگشت.

در اسناد دادگاه متهمان ترور مولوی فاش شد که آن‌ها برای دو مقام ارشد وزارت اطلاعات به نام «حاجی» و «حاجی آقا» همکاری می‌‌کردند.

نیروی نیابتی وزارت اطلاعات برای انجام این ترور‌ها، ناجی شریفی زیندشتی قاچاقچی بین‌المللی بود که از ترکیه گریخته و در ارومیه ساکن است. او در پوشش یک موسسه خیریه، با همکاری سپاه پاسداران، مواد مخدر به اروپا ترانزیت می‌کند.

گروه او فرج‌الله چعب، شهروند ایرانی-سوئدی از مخالفان جمهوری اسلامی را از استانبول ربود و در ایران به وزارت اطلاعات تحویل داد. چعب اردیبهشت ماه سال گذشته اعدام شد.

در تمام این فعالیت‌های تروریستی، آدم‌ربایی و خرابکاری، سه گروه شامل معاونت داخلی وزارت اطلاعات، سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی و قاچاقچیان بین‌المللی فعال بوده‌اند.

این سازوکار زیر نظر یحیی حسینی پنچکی نفر دوم وزارت اطلاعات مدیریت می‌شود.

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل