فرانس ۲۴: پیروزی پزشکیان تصادفی نبود خواست رژیم و مرتبط با سیاست خارجی بود

ftf.jpg«رسیدن پزشکیان به قدرت را نمی‌توان یک رویداد تصادفی دانست؛ بلکه نهاد قدرت در ایران چنین تصمیمی داشته است. از آنجایی که به پزشکیان به عنوان یک اصلاح‌طلب نگریسته می‌شود، نهاد قدرت تصمیم دارد از او برای مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند.»

یورونیوز – مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، روز شنبه طی سخنانی پیروزی خود را مرهون علی خامنه‌ای دانست و گفت که بدون «هدایت» رهبری، نام او از صندوق‌ها بیرون نمی‌آمد.

او با اشاره به روند برگزاری انتخابات و شمارش آراء گفت: «اول باید از مقام معظم رهبری باید تشکر کنیم که اگر ایشان نبود، تصور نمی‌کنیم از این صندوق‌ها اسم من در می‌آمد و این هدایتی بود که رهبری داشتند.» البته صدا و سیما همین را هم برنتابید. به‌گزارش رسانه‌های داخلی ایران در اخبار ساعت ۱۴ شبکه اول این جمله خوانده نشد تا از همان آغاز رویه رسانه‌«ملی» در برابر رئیس‌جمهور «منتخب» مشخص باشد.

مسعود پزشکیان همچنین عصر شنبه با علی خامنه‌ای دیدار کرد که به گزارش وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، خامنه‌ای نیز در این دیدار «از روند افزایشی مشارکت در دور دوم انتخابات» ابراز خرسندی کرده بود.

انتخابات اخیر برای برگزیدن نهمین رئیس‌جمهور ایران، در حالی برگزار شد که تنش‌ها در منطقه در پی جنگ اسرائیل با حماس و حزب‌الله (متحدان ایران در منطقه)، همچنین فشار غرب بر ایران بر سر برنامه غنی‌سازی اورانیوم بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

گزینشی هدفمند برای ارسال پیام

ستایش‌های مسعود پزشکیان از علی خامنه‌ای موضوع جدیدی نیست. او پیش از این در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) در گفتگو با ایسنا، درباره اهمیت حمایت از مواضع رهبری و دفاع از اصل ولایت فقیه گفته بود: «شک کردن در این مساله و اینکه اعتقاد به آن را زیر سوال ببریم، از نظر اعتقادی جایی ندارد.»

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

پزشکیان در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه «همدلی» نیز گفته بود که «در مسئله سیاست خارجی، باید با رهبری هماهنگ شد. چون طبق قانون لازم است که سیاست‌ها و جهت‌ها را ایشان تعیین کند.»

گوتیه ریبینسکی، سردبیر بخش بین‌الملل شبکه خبری «فرانس ۲۴»، در تحلیلی از تحولات ایران به این موضوع اشاره می‌کند که پزشکیان قدرت مانور زیادی برای انجام اصلاحات و عمل به وعده‌هایش ندارد؛ زیرا اطراف او را افراد قدرتمند بسیاری احاطه کرده‌اند.

از جمله علی خامنه‌ای که رهبری سیاست خارجی ایران را در دست دارد و نهادهایی همچون شورای نگهبان که در مجموع یک ساختار بینهایت قدرتمند را شکل داده‌اند که خط مشی‌ها را، هم در سیاست به معنای کلی آن و هم در موضوعات مرتبط با سیاست داخلی، ترسیم و اعمال می‌کنند.

این تحلیلگر سیاسی سپس به موضوعاتی همچون جنبش «زن، زندگی، آزادی» و خواست زنان ایران برای حذف حجاب اجباری و در مقابل آنها سرکوب گسترده‌ای که از سوی حکومت ایران و نیروهای سپاه اعمال شد اشاره دارد و می‌گوید: «رسیدن پزشکیان به قدرت را نمی‌توان یک رویداد تصادفی دانست؛ بلکه نهاد قدرت در ایران چنین تصمیمی داشته است. از آنجایی که به پزشکیان به عنوان یک اصلاح‌طلب نگریسته می‌شود، نهاد قدرت تصمیم دارد از او برای مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند.»

او می‌افزاید: «به معنای دیگر، رهبر جمهوری اسلامی امیدوار به مذاکره است و به همین دلیل از مسیر این انتخابات، پیامی را در این باره به غرب می‌فرستد.»

گوتیه ریبینسکی تاکید دارد با توجه به اینکه نامزدهای این انتخابات از فیلترهای مختلفی از جمله نظر رهبری و شورای نگهبان رد می‌شوند، «اگر فرد اصلاح‌طلبی درنهایت بتواند نامزد شود، به این معناست که آنها به یک اطلاح‌طلب نیاز دارند.»

این تحلیلگر سیاسی سپس به موضوعاتی همچون جنبش «زن، زندگی، آزادی» و خواست زنان ایران برای حذف حجاب اجباری و در مقابل آنها سرکوب گسترده‌ای که از سوی حکومت ایران و نیروهای سپاه اعمال شد اشاره دارد و می‌گوید: «رسیدن پزشکیان به قدرت را نمی‌توان یک رویداد تصادفی دانست؛ بلکه نهاد قدرت در ایران چنین تصمیمی داشته است. از آنجایی که به پزشکیان به عنوان یک اصلاح‌طلب نگریسته می‌شود، نهاد قدرت تصمیم دارد از او برای مذاکره با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند.»

او می‌افزاید: «به معنای دیگر، رهبر جمهوری اسلامی امیدوار به مذاکره است و به همین دلیل از مسیر این انتخابات، پیامی را در این باره به غرب می‌فرستد.»

گوتیه ریبینسکی تاکید دارد با توجه به اینکه نامزدهای این انتخابات از فیلترهای مختلفی از جمله نظر رهبری و شورای نگهبان رد می‌شوند، «اگر فرد اصلاح‌طلبی درنهایت بتواند نامزد شود، به این معناست که آنها به یک اطلاح‌طلب نیاز دارند.»

از: گویا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل