ممنوعیت «انتصابات» جدید در وزارتخانه‌ها؛ «وزیرکار» می‌گوید «حکم پزشکیان» مبنای حقوقی ندارد

صولت مرتضوی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی

صولت مرتضوی، وزیر کار دولت جمهوری اسلامی

انتصابات «عجولانه» در وزارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی،‌ پیش از انتقال «دولت» به جانشین ابراهیم رئیسی،‌ و اعتراض مسعود پزشکیان به این موضوع، واکنش تند صولت مرتضوی «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» را در پایان جلسه چهارشنبه ۲۰ تیر «هیات دولت» به‌همراه داشته است.

مرتضوی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایلنا درباره نامه پزشکیان به محمد مخبر، درباره ممنوعیت عزل و نصب‌های جدید، گفت: «در رابطه با نامه آقای پزشکیان باید از خودش سوال کنید که ببینید این نامه‌ای که آقای پزشکیان صادر کرده است اصلا مبنای حقوقی دارد یا ندارد؟»

مرتضوی با غیرقانونی دانستن این درخواست تاکید کرد «مبانی حقوقی این نامه را از خود ایشان سوال کنید و ببینید که آیا عرف بوده؟ رسم بوده؟ قاعده بوده است؟»

این وزیر «دولت ابراهیم رئیسی» با انکار کردن «تخلف در انتصاب‌های» هفته‌های اخیر که در دوره‌های انتقالی همه «دولت‌های جمهوری اسلامی» سابقه داشته گفت: «نامه آقای مخبر در رابطه با دستگاه‌های اداری است، انتصاباتی که صورت گرفته در شرکت‌هایی هستند که تابع موسسات عمومی هستند.»

این در حالی‌است که به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ یک مقام مطلع در وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پرده برداشتن از «تخلفات جدی در این وزارتخانه» تصریح کرد: «تخطی‌های جدی و قابل تاملی از بخشنامه آقای مخبر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است، به نحوی که اتفاقا پس از صدور بخشنامه آقای مخبر استخدام‌ها و تغییرات گسترده‌ای در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به ویژه در صندوق‌های تابعه صورت گرفته است.»

نامه پزشکیان درباره ممنوعیت عزل و نصب‌های جدید، ازسوی مخبر و حسن درویشیان «رییس دفتر بازرسی ویژه رییس جمهور» پیگیری می‌شود.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی نیز امروز در حاشیه نشست هیات دولت در خصوص نامه پزشکیان به مخبر گفت: «درخواست رئیس جمهور منتخب است. درست است که رئیس جمهور منتخب مستقر نشده و آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری هستند، ولی ایشان از مردم رای گرفته‌اند و درخواستی داشته اند که مفاد این درخواست در خردادماه توسط آقای مخبر ابلاغ شده بود که تغییرات غیرضروری اتفاق نیفتد ولی وقتی کسی استعفا داده است، طبیعی است که روال آن دستگاه را نمی توان متوقف کرد.»

دعوای جناح‌های جمهوری اسلامی، در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۶ تیر در پیامی به مناسبت اعلام نام مسعود پزشکیان در رأی گیری حکومتی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی، خواستار جایگزین کردن «رفتارهای رقابتی» با «هنجارهای رفاقتی» شد.

علی خامنه‌ای که پیش‌تر از نرخ پائین مشارکت در مرحله اول رای‌گیری ابراز ناراضی کرده بود، در این پیام بدون اشاره به میزان مشارکت در مرحله دوم، مجموع آرای اعلام شده در دو مرحله را با هم یکی کرد و مدعی شد« ۵۵ میلیون رأی» در دو مرحله، به صندوق‌های رای انداخته شده‌اند.

رای‌گیری کم‌رونق تیرماه امسال برای جایگزینی ابراهیم رئیسی، بیش از آن که رقابتی بین نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان باشد، به صحنه تقابل مخالفان جمهوری اسلامی با «آمارسازی‌های حکومتی» تبدیل شد.

جمهوری اسلامی که در دور اول با تحریم گسترده و مشارکت پایین مردم غافلگیر شده بودند، با اعلام مشارکت ۴۰ درصدی سعی در کمرنگ کردن این شکست داشت، اما اعلام آرای نامزدها و رمزگشایی کاربران از «عددسازی» گسترده حکومت، باعث داغ شدن واژه و هشتگ «ضریب جمهور» در فضای مجازی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه ۱۸ تیر ماه در واکنش به اعلام اسم مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم جمهوری اسلامی تاکید کرد که با وجود علی خامنه‌ای، آمریکا انتظار هیچ تغییری در سیاست‌های تهران را ندارد.

از: صدای آمریکا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل