یادداشت پزشکیان دربارۀ فشار آمریکا، گفت‌وگو با اروپا و دوستی با چین و روسیه

پزشکیان پس از انتخابات در در میان هوادارانش در مقبره روح‌الله خمینی

پزشکیان پس از انتخابات در در میان هوادارانش در مقبره روح‌الله خمینی

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، در یادداشتی گفت که ایالات متحده آمریکا باید به این درک رسیده باشد که ایران هرگز تسلیم فشار نخواهد شد.

او در این یادداشت که در روزنامۀ «تهران تایمز» منتشر شد، در عین حال با تأکید بر دوستی با چین و روسیه، نوشت که «مشتاقانه منتظر گفت‌وگوی سازنده با کشورهای اروپایی هستم».

پزشکیان که چهره‌ای میانه‌رو محسوب می‌شود و توانست سعید جلیلی را به‌عنوان رقیب تندرو خود در انتخابات اخیر ایران شکست دهد، در یادداشت خود بار دیگر تأکید کرد که دکترین دفاعی ایران شامل ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست و اضافه کرد که تهران روابط خود را با کشورهای همسایه‌اش گسترش خواهد داد و با اروپا وارد مذاکره خواهد شد.

رئیس‌جمهور منتخب دو روز پیش هم در نامه‌ای به رئیس دفتر سیاسی حماس، که آمریکا و اتحادیۀ اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، بار دیگر بر حمایت «همه‌جانبۀ» جمهوری اسلامی از گروه‌هایی که حکومت ایران آن‌ها را «گروه‌های مقاومت» می‌نامد، تأکید کرده بود.

پزشکیان در یادداشت خود با عنوان «پیام من به جهان جدید» در روزنامۀ «تهران تایمز» نوشته است: «ایالات متحده آمریکا باید به این درک رسیده باشد که ایران هرگز به زورگویی پاسخ نداده و نخواهد داد و این‌که دکترین دفاعی ایران شامل ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیست.»

پزشکیان که یک جراح قلب ۶۹ ساله است، عهد کرده است که سیاست خارجی عملگرایی را رواج دهد، با مذاکره با قدرت‌های بزرگ تنش‌ها را کاهش دهد تا پیمان هسته‌ای ۲۰۱۵ احیا شود و چشم‌انداز آزادی اجتماعی و کثرت‌گرایی سیاسی را بهبود بخشد.

با این حال، بسیاری از ایرانیان دربارۀ توانایی او برای عمل به تعهدات انتخاباتی‌اش دچار تردید هستند چرا که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قدرت اصلی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

پزشکیان همچنین در یادداشت خود گفت: «چین و روسیه همواره در روزهای سخت دوست و پشتیبان ما بوده‌اند. ما این دوستی را بسیار ارزشمند می‌دانیم. روسیه یک هم‌پیمان راهبردی ارزشمند و همسایه ایران است و دولت من متعهد است که به گسترش و تقویت همکاری‌هایمان پایبند بماند.»

او افزود که تهران به‌طور فعال از ابتکارات دیپلماتیک در جهت پایان دادن به جنگ اوکراین حمایت خواهد کرد.

اشتیاق به «گفت‌وگوی سازنده با کشورهای اروپایی» از دیگر مواردی است که پزشکیان بر آن تأکید کرده است.

او در عین حال کشورهای اروپایی را نادیده گرفتن «حقوق و کرامت ایرانیان» متهم کرده و نوشته است زمانی که قدرت‌های اروپایی «برتری اخلاقی خودپسندانه همراه با بحران‌های ساخته‌شده را که مدتی طولانی بر روابط (جمهوری اسلامی و اروپا) سایه انداخته کنار بگذارند، زمینه‌های همکاری متعددی وجود دارد که ایران و اروپا می‌توانند آن‌ها را بررسی کنند».

با استفاده از گزارش‌های رویترز و ایرنا؛ س.ن / ر.ش

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل