خودکشی یک دختر دانش‌آموز به دلیل ناتوانی در تامین مخارج دانشگاه

 عکسی که هه‌نگاو از سایان توانگری منتشر کرده است

عکسی که هه‌نگاو از سایان توانگری منتشر کرده است

هشدار: حاوی محتوای مربوط به خودکشی
هیچ‌چیز مهم‌تر از جان آدمی نیست. اگر به خودکشی فکر می‌کنید، برای کمک‌گرفتن با این شماره‌های ویژه تماس بگیرید:
در ایران: اورژانس اجتماعی ۱۲۳، صدای مشاور ۱۴۸۰ یا اورژانس روان‌پزشکی تهران ۴۴۵۰۸۲۰۰
در آمریکا: مرکز پیشگیری از خودکشی ۱۸۰۰۲۷۳۸۲۵۵، یا خط ملی پیشگیری از بحران و خودکشی ۹۸۸
در کانادا: شماره‌ی ۹۱۱ یا ۱۸۳۳۴۵۶۴۵۶۶
در بریتانیا: ۱۱۶۱۲۳
و در افغانستان: ۱۱۹

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از خودکشی یک دختر نوجوان اهل کامیاران به دلیل «عدم توان مالی جهت تامین مخارج دانشگاه» خبر داد.

هه‌نگاو نوشته است که این دختر دانش‌آموز پس از قبولی در آزمون پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان، اقدام به خودکشی کرده به زندگی خود پایان داد. به نوشته این منبع سایان توانگری ۱۸ ساله، اهل روستای «وشترمل» از توابع بخش «موچش» شهرستان کامیاران بود که در بیمارستان توحید سنندج (سنه) جان باخت.

خودکشی به واسطه فقر در ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته است به‌طوری‌که آمار این مرگ خودخواسته در بین دانش‌‌آموزان نیز رشد چشمگیری داشته است.

افزایش آمار خودکشی در بین دانش‌آموزان به گونه‌ای بوده است که روزنامه «جام جم» وابسته به صدای و سیمای جمهوری اسلامی نیز در شماره چهارشنبه ۲۰ دی‌ ماه ۱۴۰۲ به این موضوع پرداخت و در گزارشی نوشته بود: خودکشی پنجمین دلیل مرگ نوجوانان و جوانان است.

جام جم اعلام کرده بود که براساس یک پژوهش، ۴۸ درصد خودکشی‌های رسانه‌ای‌شده در این بازه زمانی ۱۰‌ساله، مربوط به پسران و ۵۲ درصد هم مربوط به دختران است ‌که نحوه خودکشی و آمار آن نیز قابل‌توجه است.

بنابر اعلام این روزنامه ۴۵‌ درصد از خودکشی‌ها در بازه سنی ۹ تا ۱۴ سال و ۵۵‌ درصد دیگر هم مربوط به سن ۱۵ تا ۱۸سال بوده‌ است.

این روزنامه در مورد دلایل این خودکشی‌ها هم نوشته بود: «فقر ۸ درصد، مشکلات آموزشی ۲۶‌ درصد، درگیری با خانواده ۲۸‌ درصد، روابط عاطفی ۵ درصد، تجاوز۸ درصد، تحت تاثیر فیلم و ویدئو ۵ درصد و در نهایت ۲۰ درصد ازخودکشی‌ها نیز به خاطر ازدواج اجباری بوده‌ است.»

برهمین اساس اعلام شده است که شهرهای تهران، اصفهان و همدان بیشترین آمار خودکشی را داشته‌اند.

آمارها در جمهوری اسلامی به دلیل عدم شفافیت از سوی بسیاری از کارشناسان مورد تردید قرار می‌گیرند. آمارهای مرتبط با آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله آمارهایی هستند که جمهوری اسلامی به آن نگاه امنیتی دارد و از انتشار کامل و شفاف آن جلوگیری می‌کند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز ششم بهمن ماه ۱۴۰۲ در گزارشی از مرگ خود خواسته در بین دانش‌آموزان نوشته بود که «از ابتدای مهر سال جاری، شاهد خودکشی دانش‌آموزان بوده‌ایم و تنها از دی ماه تاکنون ۸ دانش‌آموز خودکشی منجر به مرگ داشته‌اند.»

این گزارش مشکلات اقتصادی، فرونشست طبقه متوسط و اثرات اجتماعی و عاطفی ناشی از آن، ناکارآمدی آموزش و پرورش، نبود فضای آموزشی و مشاور در مدارس و پولی و طبقاتی شدن آموزش را عوامل ایجاد دومینوی خودکشی در بین دانش‌آموزان دانسته بود.

در گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آمده بود: «سونامی خودکشی دانش‌آموزان از ایلام و پردیس تا سنندج، جامعه را دچار شوک کرده ولی متاسفانه، واکنش اصولی از جانب مدیران ارشد آموزش و پرورش دیده نشده است.»

از: صدای آمریکا 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل