کشف اجساد دست‌کم «۱۳۹ قربانی احتمالی داعش» از یک گور دسته‌جمعی در عراق

یکی از گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در سال‌های گذشته در نزدیکی شهر موصل

رادیو فردا

مقام‌های عراقی می‌گویند بقایای دست‌کم ۱۳۹ قربانی احتمالی گروه «حکومت اسلامی» ملقب به داعش،‌ را از یک گودال بزرگ در ۷۰ کیلومتری موصل خارج کرده‌اند.

مدیر یک نهاد دولتی مرتبط با یافتن گورهای دسته‌جمعی و شناسایی اجساد روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه با بیان اینکه مشخص نیست چند جسد در این گور دسته‌جمعی انداخته شده، گفت: «ما بقایای ۱۳۹ نفر و همچنین اعضای بدن چندین انسان را بیرون آورده‌ایم.»

او در ادامه با اشاره به اینکه قربانیان را هم زنان و هم مردان تشکیل می‌دهند، گفت که بر اساس شواهد «قربانیان ایزدی‌ها، ترکمن‌های شیعه و پرسنل نیروهای امنیتی موصل، پایتخت حکومت خودخواندهٔ داعش، هستند».

شواهدی که این مدیر به آن‌ها اشاره کرده، لباس‌های قربانیان است؛ برخی از لباس‌های یافت‌شده نشان می‌دهد که این افراد ممکن است ایزدی یا ترکمن باشند.

اجساد دیگر نیز با لباس‌های فرم نارنجی که مخصوص گروگان‌های داعش بودند، پیدا شده‌اند.

یکی دیگر از مدیران این نهاد دولتی نیز گفت که «برخی از قربانیان گلوله خورده و برخی دیگر با گلوی بریده پیدا شدند» و همچنین چندین جسد نیز در کیسه بودند.

اجساد کشف‌شده از منطقه به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند تا با آزمایش دی‌ان‌ای شناسایی شوند.

گروه داعش در دوران اوج خود بر مناطقی از سوریه و عراق حکومت می‌کرد. این حکمرانی در حالی بود که جنگجویان این گروه بسیاری از شهروندان این دو کشور را به بردگی گرفته،‌ شکنجه کرده و بسیاری از آن‌ها را گردن می‌زدند.

این جنگجویان بخش بزرگی از جنایات خود را علیه ایزدی‌ها، یک اقلیت قومی و مذهبی، در شمال عراق مرتکب شدند.

گمان می‌رود که یک گور دسته‌جمعی بزرگ‌تر در شمال عراق نیز وجود داشته باشد که حاوی اجساد بسیاری از قربانیان داعش است.

مقامات عراقی تاکنون موارد زیادی از کشف گورهای دسته‌جمعی قربانیان داعش و قربانیان دوران دیکتاتوری صدام حسین را رسانه‌ای کرده‌اند، اما روند شناسایی این اجساد آهسته، پیچیده و پر هزینه است.

سازمان ملل تخمین می‌زند که اعضای گروه دولت اسلامی بیش از ۲۰۰ گور دسته‌جمعی را که ممکن است ۱۲ هزار جسد را در خود جای داده باشند، در عراق و سوریه به جا گذاشته‌اند.

بر اساس گزارش چهار سال پیش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یکی از این گورها دره‌ای به عمق ۵۰ متر در شمال این کشور است که به عنوان محل تخلیه اجساد در دوران حکومت داعش و پس از آن استفاده شده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل