عقد قرارداد جدید در هفت مرکز: ۲۶ روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت

عقد قرارداد جدید در هفت مرکز: ۲۶ روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت

ایران وایر

کمپین کارگران پروژه‌ای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، امروز یکشنبه ۲۴تیر۱۴۰۳ وارد بیست و ششمین روز خود شد.

کمپین کارگران در این دوره که هم‌زمان با برگزاری انتخابات غیرمنتظره ریاست‌جمهوری آغاز شد، با چند هدف و خواسته مشخص چون «افزایش حقوق، لحاظ کردن نرخ تورم ۴۵درصدی در افزایش حقوق و اعطای ۱۴روز استراحت در ازای ۱۴روز کار» اعتصاب کرده‌اند. کارگران پروژه‌ای ۱۲۰ مرکز نفت و گاز کشور در آن شرکت کرده‌اند.

آن‌ها مطالبات دیگری را هم دنبال می‌کند. کارگران اعتصابی علاوه‌بر مطالبه بهبود معیشت کارگران است، خواهان «دریافت حقوق و مزایای معوقه» و «بهبود شرایط خوابگاه‌ها»، «بهبود غذای کارگران» و «افزایش ایمنی در کار» هستند.

بر‌اساس گزارش‌های دریافتی، این کمپین در دور تازه خود که دست‌کم بیش از بیست و پنج هزار کارگر پیمانی صنعت نفت را با خود همراه کرده، تا این لحظه در هفت مرکز منجر به عقد قرارداد جدید با روش مطالبه و درخواستی کارگران شده است.

روز شنبه۲۳تیر و در بیست و پنچمین روز کمپین، قراردادهای جدید در شرکت‌های «بدیع صنعت ساویس، تابان انرژی پروژه جفیر و آنزان صنعت پارس در پتروشیمی کنگان» هم به امضای کارگران رسیده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) با انتشار فهرست شرکت‌هایی که کارگران آن به اعتصاب پیوسته‌اند، می‌نویسد: «هم‌اکنون در کنار ما، کارگران ارکان ثالث، کارگران قراردادی و رسمی نفت هم‌زمان با اعتصابات وسیع همکاران پروژه‌ای در اعتراض هستند..، .ما در این مبارزه با همه ارکان استخدامی نفت زیر یک چتر قرار داریم و در برابر هرگونه سیاست تبعیض و تفرقه می‌ایستیم. شعار “اتحاد، اتحاد، علیه فقر و فساد” ما را در این مبارزه علیه ریشه دردمان متحد کرده، اتحادمان ریشه ظلم و ستم و استثمار را می‌خشکاند.»

برگزارکنندگان این کمپین در این دوره از اعتصاب خود، با طرح شعار «سفره همه کارگران یکی است»، از کارگران شاغل در صنعت نفت خواستند تا به اعتصاب و تخلیه کارگاه‌ها پیوسته و در آن مشارکت کنند.

یک «نه» بزرگ

یک کارگر اعتصابی نفت و گاز شاغل در عسلویه پیش‌تر در گفت‌وگو با «ایران‌وایر» با گفتن اینکه «شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای استخدام افراد جدید برای شکستن اعتصاب انجام دادند، اما موفق نشده‌ و با پاسخ منفی کارگران روبه‌رو شده‌اند»، گفته بود: «حتی شرکت‌های پیمانکاری مستقر در پتروشیمی صدف و شرکت جهان‌پارس هم که پیشنهاد پرداخت بالاتر داده بودند، نتوانسته‌اند هیچ کارگری را به استخدام بگیرند. پیمانکاران تلاش می‌کنند برای کارهای ناتمام و رها شده، کارگران را با حقوق روزی شش میلیون تومان، با عنوان اورهال به خدمت بگیرند، ولی با “نه” غیرت‌مندانه کارگران بیکار روبه‌رو شدند. تلاش پیمانکاران “کوروش و فرشید مرادی” هم برای استخدام کارگر در شرکت جهان‌پارس اصفهان هم با “نه” محکم کارگران بیکار اصفهانی روبه‌رو شده است.»

بدعهدی پیمانکار

این کارگر اعتصابی با اعلام اینکه «پیمانکار شرکت پتروتکسان صنایع شیمیایی اصفهان به‌دلیل ناموفق ماندن تلاش در بازگرداندن کارگران به پروژه قراردادش فسخ و از پروژه کنار گذاشته شده»، می‌گوید: «شنیده‌ام که پیمانکاری خالق پتروپالایش برای ۱۴روز کار قرارداد چهل میلیون تومانی با داربست‌بندها امضا کرد. از آن طرف به‌دلیل بدعهدی پیمانکاری پای‌مردی در بسته شدن قرارداد با شیوه ۱۴-۱۴کارگران به‌صورت دسته‌جمعی، دوباره کارگاه را ترک کرده‌اند. به‌زودی قراردادهای شرکت پناه سازه سیرجان و شرکت‌های مستقر در چابهار با شیوه ۱۴-۱۴منتشر می‌شود.»

مزایای شرکت نفت مطالبه شما هم هست

او در ادامه می‌گوید: «با پیوستن کارگران پروژه‌ای به این کمپین، به‌زودی پیروزی را در آغوش می‌گیریم. پیام ما به دیگر کارگران نفت و گاز، نیروگاهی (ارکان ثالث، حجمی، روزمزد، قرارداد معین، پیمانی، قراردادی‌ها) این است که خواسته حذف پیمانکاران از عرصه‌های نفت و گاز، رسمی شدن کارگران نفت و گاز و نیروگاهی در شرکت نفت، افزایش دستمزدها به مقداری که سندیکا تعیین کرده است، ۱۴روز کار ۱۴روز مرخصی و برخورداری از همه مزایای شرکت نفت مطالبه شما هم هست. به ما بپیوندید تا پیروزی حاصل شود.»

ضرب‌و‌شتم کارگران اعتصابی

این کارگر اعتصابی با گفتن اینکه در شرکت راکتورسازی اهواز برای ترساندن کارگران از پیوستن به کمپین مساله ورود نیروهای امنیتی را مطرح کرده‌اند، می‌افزاید: «اما کارگران در مشابه این شرکت‌ها، با گرفتن مرخصی، به کمپین پیوسته‌اند. چند روز پیش از اعتصاب در شرکت توسعه فولاد سیرجان، “آقای رحیمی” یکی از کارگران به‌دلیل تبلیغ برای کمپین بازداشت شد تا کارگران بترسند. در روز آغاز کمپین هم کارگران از کارگاه بیرون آمده تا به خانه بروند. تعدادی از آنان که بلیط برگشت پیدا نکردند، دوباره به خوابگاه برمی‌گردند، ولی وقتی که در خواب بوده‌اند، مورد هجوم افراد مسلح واقع شده و تعدادی از این کارگران به نقطه نامعلومی منتقل می‌شوند.»

او از حمله و ضرب‌وشتم کارگران اعتصابی هم خبر داد و گفت: «متاسفانه با خبر شدم کارگران LNG کنگان از شرکت دریا ساحل، زمان تخلیه کارگاه، مورد حمله قرار گرفتند. در این درگیری دو نفر از کارگران زخمی شده‌اند، اما ترک کارگاه با موفقیت انجام شده است.» این کارگر اعتصابی تاکید کرد: «افزایش حقوق‌ها طبق اعلام سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، با افزودن ۳۵ درصد به حقوق سال گذشته و لیست کمپین برای ۱۴روز کار باید بسته شود. کارگران اعتصابی باید نمایندگان خود را انتخاب و برای مذاکره با کارفرمایان آماده باشند. باید کارفرما تمام مزایای قانونی، ازجمله لیست بیمه مطابق دریافتی، عیدی و پاداش و سنوات و مزایای رفاهی مطبق استاندارد شرکت نفت را در قرارداد قید کند. اگر کارفرمایی به شما قول داد که به سر کار برگردید و هر زمان تکلیف کمپین معلوم شد شما را از مزایای کمپین برخوردار خواهیم کرد، فریب نخورید. این وعده‌ها باد هواست.»

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران هم با اعلام اینکه این موضوع را پیگیری و از خانواده این کارگران حمایت می‌کند، از همه کارگران حامی کمپین خواست تا «راه ارتباط با این خانواده‌ها را پیدا کرده و به این سندیکا اطلاع دهند تا کارهای قانونی لازم برای آن‌ها انجام شود.» این سندیکا در پیام خود، کمپین ۱۴-۱۴را متعلق به همه کارگرانی دانسته که در پروژه‌های نفت و گاز و نیروگاهی کار می‌کنند.

رعایت اخلاق و احترام

او همه کارگران را به رعایت اخلاق و احترام دعوت کرده و می‌گوید: «از توهین و گذاشتن عکس خانواده کارگران شاغل در فضای مجازی خودداری کنید. ما نباید آلوده این کار ناشایست بشویم. با افراد شاغل تماس بگیرید و مزایای کمپین۱۴-۱۴را برایشان بگویید. با اجرای کمپین ۱۴-۱۴ نه‌تنها دستمزدها بیشتر خواهد شد، بلکه برای آن ۱۴روزی که کارگران شاغل به مرخصی خواهند رفت هم به تعداد افراد شاغل در پروژه‌های نفت و گاز، کارگر بیکار مشغول‌به‌کار خواهد شد. پس نباید ترسی از بیکار ماندن داشته باشیم.»

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل