راهبرد بریتانیا مقابل چهارگانه ایران، کره شمالی، چین و روسیه

حزب حاکم بریتانیا اعلام کرد بازنگری استراتژیک توان دفاعی بریتانیا برای مقابله با “چهارگانه مرگبار” روسیه، چین، ایران و کره شمالی را آغاز کرده است. هیأتی متشکل از کارشناسان برجسته برای این مأموریت در نظر گرفته شده‌اند.

کی‌یر استارمر (وسط)، نخست‌وزیر بریتانیا در کنار جان هیلی (چپ)، وزیر دفاع و ژنرال لرد جرج رابرتسون، وزیر دفاع پیشین و دبیرکل سابق پیمان ناتو، در مقر نخست‌وزیری بریتانیا
کی‌یر استارمر (وسط)، نخست‌وزیر بریتانیا در کنار جان هیلی (چپ)، وزیر دفاع و ژنرال لرد جرج رابرتسون، وزیر دفاع پیشین و دبیرکل سابق پیمان ناتو، در مقر نخست‌وزیری بریتانیا عکس: Benjamin Cremel/AP/picture alliance

حزب کارگر بریتانیا که دولت جدید را تشکیل داده است، شب گذشته ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) وعده داد که توان دفاعی بریتانیا را برای خنثی کردن تهدیدهای چهار کشور “مرگبار” از نو تنظیم می‌کند و این بازنگری استراتژیک دفاعی آغاز شده است.

این حزب هشدار داد که چگونه روسیه، چین، ایران و کره شمالی “به طور فزاینده‌ای با همکاری یکدیگر” علیه منافع بریتانیا کار می‌کنند و بنابراین بریتانیا باید با چالشی که آنها ایجاد کرده‌اند، مقابله کند.

با این حال، جان هیلی، وزیر دفاع بریتانیا به رغم پرسش‌های مکرر، از بیان اینکه چه زمانی بودجه دفاعی چنان که ناتو خواستار آن است، به سطح ۲.۵درصد تولید ناخالص ملی خواهد رسید، خودداری کرد.

این بازنگری استراتژیک قرار است توسط هیأتی صورت گیرد که از سوی لرد جرج رابرتسون، وزیر دفاع در دولت تونی بلر و دبیر کل سابق ناتو رهبری می‌شود و سر ریچارد بارونز، فرمانده سابق ستاد نیروهای مسلح بریتانیا و فیونا هیل، کارشناس برجسته امور روسیه و مشاور پیشین دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید نیز با او همکاری می‌کنند.

وزیر دفاع بریتانیا گفت که نتایج این بازنگری “توان دفاعی را برای چند دهه آینده تعیین خواهد کرد” و مشکلاتی را که او شناسایی کرده باید به فوریت برطرف شوند.

جان هیلی افزود از زمان ناپلئون بدین سو، ارتش بریتانیا تا این حد کوچک نبوده است. این ارتش با مشکلات استخدام و حفظ نیروها مواجه است که به گفته او باید به فوریت حل شوند.

جان هیلی، وزیر دفاع دولت جدید بریتانیاعکس: Ukraine Presidency/Ukrainian Pre/Planet Pix via ZUMA Press/picture alliance

انتظار می‌رود این بازنگری در اواسط سال ۲۰۲۵ تکمیل شود. آقای هیلی گفت پس از آن یک “رویداد مالی” وجود خواهد داشت که در آن تصمیمات در مورد هزینه‌های دفاعی اعلام خواهد شد.

وزیر دفاع بریتانیا گفت: «در آغاز یک دوران جدید برای بریتانیا، ما به دوران جدید دفاعی نیاز داریم. نیروهای مسلح از درون تهی، هدر رفتن تدارکات و روحیه نادیده گرفته شده، نمی‌تواند ادامه یابد.»

جرج رابرتسون که از سوی نخست‌وزیر جدید بریتانیا برای رهبری این بازنگری استراتژیک دفاعی برگزیده شده، گفت بریتانیا و پیمان ناتو باید توان مقابله با “چهارگانه مرگبار” را داشته باشند. او از ذکر نام این کشورهای چهارگانه خودداری کرد، اما رسانه‌های بریتانیا می‌گویند اشاره او به کشورهای روسیه، چین، ایران و کره شمالی است.

دولت بریتانیا همچنین اعلام کرد که دو کارشناس خارجی دیگر در این هیأت بازنگری استراتژیک دفاعی در زمینه شکل‌بندی و اندازه نیروهای مسلح در آینده همکاری خواهند کرد.

فیونا هیل، مشاور سابق سیاست خارجی کاخ سفید دونالد ترامپ که علیه رئیس‌جمهوری سابق در جریان محاکمه استیضاح وی شهادت داد، از جمله آنها است.

گفته می‌شود، در حالی که نخست‌وزیر جدید بریتانیا و همکاران ارشد او بر اهمیت اتحاد فراآتلانتیک تأکید می‌کنند، انتصاب فیونا هیل می‌تواند انتقاد دونالد ترامپ را به دنبال داشته باشد که احتمالاً سال آینده به قدرت برمی‌گردد.

خانم هیل، کارشناس برجسته روسیه که بریتانیایی است اما تابعیت آمریکا را نیز دارد، در گذشته دونالد ترامپ را به ولادیمیر پوتین تشبیه کرده بود.

فیونا هیل در مورد مأموریت جدید خود گفت: «آشفتگی جهانی فعلی و تغییرات سریع فناوری، ضرورت این بازنگری را برجسته می‌کند. مفتخرم که می‌توانم در این مأموریت مهم و حیاتی شرکت کنم.»

فیونا هیل، کارشناس برجسته روسیه و مشاور پیشین دونالد ترامپعکس: Chip Somodevilla/Getty Images

سومین عضو هیأت بازنگری سر ریچارد بارونز است؛ ژنرال چهار ستاره مورد احترامی که زمانی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا بود، اما در سال ۲۰۱۶ ارتش را ترک کرد.

دولت بریتانیا وعده داده که هزینه‌های دفاعی را از ۲.۲درصد کنونی به ۲.۵درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد، اما جدول زمانی برای آن ارائه نکرده است.

هیلی، وزیر دفاع که در کنار لرد رابرتسون با صراحت صحبت می‌کرد، گفت حتی چنین افزایش بودجه دفاعی هم “عصای جادویی” نیست که بتواند همه مشکلات را برطرف کند.

هیلی ابراز امیدواری کرد که صنایع دفاعی نقشی بزرگ‌تر در برنامه‌های دولت برای تقویت رشد اقتصادی ایفا کند.

وزیر دفاع بریتانیا نگرانی‌ها را مبنی بر اینکه انسجام ناتو ممکن است با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا به خطر بیفتد، رد کرد. ترامپ تهید کرده که از این پیمان دفاعی خارج خواهد شد.

هیلی تأکید کرد که استراتژی بریتانیا اول ناتو است. او با اشاره به این‌که دو کشور بریتانیا و ایالات متحده تاکنون نشان داده‌اند که توانایی غلبه بر نشیب و فرازهای سیاسی در هر دو سوی اقیانوس آتلانتیک را دارند، افزود: «ما با هر رئیس‌جمهوری که انتخاب شود کار خواهیم کرد.»

از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل